Volvo FH Aero op (bio-)LNG

Wat kun je met Volvo-trucks op (bio-)LNG?

Trucks op (bio-)LNG zijn een groeiende oplossing voor transportbedrijven om hun CO2-voetafdruk te verkleinen tegen een gunstige TCO.
Nieuws | 06-05-2025

Volvo’s trucks op (bio-)LNG in opmars

De vraag naar Volvo-trucks op (bio-)LNG neemt toe. In 2024 is de verkoop met meer dan 25% gestegen. Met hernieuwbare brandstoffen kan de CO2-uitstoot tot 100% worden verminderd. Het maakt dat trucks op (bio-)LNG een groeiende oplossing zijn voor transportbedrijven om hun CO2-voetafdruk te verkleinen tegen een gunstige TCO.

De wereldwijde vraag van klanten naar Volvo-trucks op (bio-)LNG groeit. Wereldwijd heeft Volvo Trucks in totaal meer dan 8.000 gas-aangedreven trucks verkocht. In 2024 steeg de verkoop met 25%, met als topmarkten Nederland, Zweden, Noorwegen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Volvo's gasmotoren zijn verkrijgbaar in de Volvo FM-, FH- en FH Aero-modellen en ze kunnen naadloos schakelen tussen biogas (niet-fossiel gas geproduceerd uit organisch afval) en gewoon vloeibaar aardgas (Liquified Natural Gas).

Hoe ver kun je rijden met trucks op (bio-)LNG?

Volvo-trucks op (bio-)LNG kunnen afstanden tot meer dan 1.000 kilometer afleggen op één tankbeurt, waardoor ze geschikt zijn voor transporttaken zoals langeafstandstransport en intensieve regionale distributie. Vrachtwagens die rijden op (bio-)LNG zijn in veel gevallen een goed alternatief voor inzetten wanneer bijvoorbeeld een elektrische aandrijflijn niet passend is. Dit helpt bij het verduurzamen van transportbedrijven en bedrijven die transport inkopen.

“Veel van onze klanten kiezen ervoor om hun dieseltrucks te vervangen door vrachtwagens op (bio-)LNG als een eenvoudige manier om hun CO2-uitstoot hier en nu te verminderen”, zegt Jan Hjelmgren, hoofd Product Management bij Volvo Trucks. Hij vervolgt: “Volvo's trucks op (bio-) LNG zijn een echte win-win voor transportbedrijven, omdat ze een lagere TCO kunnen combineren met een kleinere CO2-voetafdruk en behoud van productiviteit.”

Bekijk de Volvo FH Aero op (bio-)LNG
Volvo (bio-)LNG-tank
Harbers-Trucks-Volvo-FM-LNG-002
Volvo FH op (bio-)LNG achteraanzicht

Tanken kan op steeds meer locaties

Verschillende landen bieden al een uitgebreid netwerk van tankstations met een groeiende toegang tot biogas. De wereldwijde productie van biogas groeide in 2024 met 21% volgens een rapport van de European Biogas Association. Dit betekent dat de mogelijkheid om de CO2-uitstoot tot 100% te verminderen openligt voor een aanzienlijk aantal gebruikers. Bio-LNG is een kostenefficiënte oplossing in vergelijking met diesel in markten met belastingvoordelen en overheidssubsidies voor hernieuwbare brandstoffen en lage emissies.

Ook gewone LNG vermindert de CO2-uitstoot al met tot 20% (tank-to-wheel) in vergelijking met dieseltrucks. Dit geeft ook meteen voordelen bij CO2-gebaseerde tolsystemen zoals de Maut in Duitsland en volgend jaar de vrachtwagenheffing in Nederland.

Volvo FH op (bio-)LNG

Aanzienlijk lagere CO2-uitstoot

Volvo biedt een uitzonderlijke gasmotortechnologie, gebaseerd op de D13-dieselmotor. Dit betekent dat de prestaties gelijk zijn aan die van de dieseltruck, maar dan met een lagere CO2-uitstoot.

“Onze gasmotoren hebben een technologie die duidelijk beter presteert dan de concurrentie op het gebied van vermogen, koppel, motorrespons en brandstofverbruik. Chauffeurs vertellen ons dat ze het lage geluidsniveau, het vermogen en de comfortabele rijeigenschappen van onze gastrucks waarderen”, zegt Jan Hjelmgren. “We zien dat trucks op (bio-)LNG een groot potentieel hebben op weg naar zero-emissie transport.”

Feiten over CO2-besparing met trucks op (bio-)LNG:

  • Overschakelen van diesel naar LNG (vloeibaar aardgas) bespaart tot 20% CO₂-uitstoot (tank-to-wheel).
  • Overstappen van diesel op bio-LNG bespaart tot 100% CO₂-uitstoot (well-to-wheel).
  • Bio-LNG wordt geproduceerd uit grondstoffen zoals huishoudelijk afval, landbouwafval, mest en rioolwater.
  • Bio-LNG is identiek aan gewone LNG als het gaat om prestaties, opslag en tanken.

Feiten over Volvo-trucks op (bio-)LNG:

  • Volvo Trucks biedt gasmotoren in de volgende modellen: Volvo FM, FH en FH Aero in 4x2, 6x2 en 6x4 trekker of bakwagenconfiguratie, geschikt voor een GCW tot 70 ton.
  • Volvo's G13 LNG-motor is gebaseerd op de D13 Euro 6-dieselmotor en heeft drie vermogensniveaus: 420pk/2100Nm, 460pk/2300Nm en 500pk/2500Nm.
  • De grootste brandstoftank heeft een capaciteit van 225 kg gas, wat een rijbereik tot meer dan 1.000 kilometer oplevert.
  • De gasmotor van Volvo Trucks maakt gebruik van de zuinige HPDI-technologie (High Pressure Direct Injection) van leverancier Cespira.
  • Volvo's gasmotor gebruikt een kleine hoeveelheid diesel als ontstekingsbrandstof. Bij gebruik van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) voor de ontsteking, kan de CO₂-uitstoot tot 100% worden verminderd (well-to-wheel) in vergelijking met een truck die volledig op diesel rijdt.
  • Biogas vertegenwoordigt een brandstoftype voor verbrandingsmotoren die op hun beurt een cruciaal onderdeel vormen van de aandrijflijnstrategie van Volvo Trucks om in 2040 tot nul emissies te komen. Deze zogenoemde ‘drie pijler-strategie’ van Volvo Trucks om netto-nul emissies te bereiken, bestaat uit batterij-elektrische motoren, brandstofcel-elektrische motoren en verbrandingsmotoren op hernieuwbare brandstoffen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van (bio-)LNG?

Nieuws

ASSET Rail gaat als een trein met nieuwe Volvo FMX Electric

ASSET Rail heeft een bijzondere stap gezet: de specialist in spoorwegonderhoud heeft zijn… Lees meer

Nieuwe Volvo FH Aero Electric: verder rijden, sneller laden

De nieuwe Volvo FH Aero Electric met e-as heeft een actieradius tot 600 kilometer. Snelladen… Lees meer

Techniek uit luchtvaart maakt Volvo Trucks nog zuiniger

Aanpassingen aan de cabine verminderen de luchtweerstand, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot… Lees meer