Brandstofbesparing is misschien wel de grootste uitdaging voor elk transportonderneming. Door te besparen wordt er direct bespaard op de operationele kosten. Daarnaast verkleint u ook nog eens uw CO2-footprint.
Zo is iedere liter diesel die u minder verbruikt, een vermindering van 2,6 kg CO2-uitstoot.
Voor transportbedrijven en eigenrijders die zich bezighouden met internationaal transport, regionale distributie is brandstofbesparing direct voelbaar. Voor bedrijven in bijvoorbeeld zwaar transport heeft het minder de focus. Toch geldt voor iedere bedrijf dat besparen het rendement verbetert.
Er zijn drie belangrijke factoren die het brandstofverbruik bepalen. Dat is in de eerste plaats de specificatie van de truck zelf. Denk bijvoorbeeld aan Volvo I-Save waarmee bijvoorbeeld in het internationale transport vele procenten brandstof bespaard kunnen worden. Maar ook aan de configuratie: 4x2, 6x2 of 6x4. Een goed advies kan daarom procenten schelen. De specificatie van een vrachtwagen bepaalt namelijk 60-65% van het brandstofverbruik. Deze keuzes bepalen dus voor een groot deel het verbruik tijdens de levensduur van het voertuig.
Denk aan de spiegels, de voorbumper en bijvoorbeeld de chassis-skirts.
Een tweede factor is de chauffeur. Door te trainen op de zuinig rijden (Code 95) kan enorm bespaard worden. Bijvoorbeeld het laten uitrollen van een truck, of hoe om te gaan met de cruise control. Het lijken kleine aanpassingen maar zij helpen wel degelijk in het terugdringen van het brandstofverbruik. Ook bijvoorbeeld de maximumsnelheid is een van de knoppen waaraan gedraaid kan worden. De rol van de chauffeur laat een verschil zien van 5-10% tussen de gemiddelde en beste chauffeurs.
Hoewel externe factoren moeilijker te beïnvloeden zijn denk aan de weersomstandigheden of het geladen gewicht, kan er toch door bijvoorbeeld de planning nauwgezet te bekijken bespaard worden. Zo kan de route van grote invloed zijn op het verbruik.
Neem voor meer informatie of vragen contact op met de vestiging in uw regio.