Volvo

Nieuws | 27-02-2012

In 1987 werd de Volvo F16 geïntroduceerd, met de allereerste 16-liter motor van Volvo, die 470 pk leverde. Sindsdien hebben de eisen van de markt de ontwikkeling voortgestuwd naar steeds krachtigere trucks. 

"Met de Volvo FH16 750 bieden we onze klanten een zuinige truck die absolute topprestaties levert bij uiterst lage emissies. Dit is een compromisloze combinatie voor de zwaarste en meest veeleisende transporttaken," zegt Staffan Jufors, President en CEO van Volvo Trucks. 

Prestaties, zuinigheid en aandacht voor het milieu De nieuwe motor is gebaseerd op dezelfde technologie als de huidige 16-liter dieselmotor van Volvo Trucks met 700 pk, een zescilinder lijnmotor met bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en pompverstuivers. De motor is geoptimaliseerd voor meer vermogen en koppel, maar dit is niet ten koste gegaan van het brandstofverbruik. De 750 pk-motor is beschikbaar in twee uitvoeringen, een Euro 5 en een EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle), die een nog lagere uitstoot van deeltjes en minder rookgassen geeft. 

Volvo's automatisch schakelende versnellingsbak I-Shift wordt standaard gemonteerd, en is aangepast aan het hoge koppel van de motor. De reeks achterassen omvat assen die geschikt zijn voor combinatiegewichten tot 200 ton. Voor snelle internationale transporten is de onlangs geïntroduceerde RS1360-soloas een brandstofbesparend alternatief. 

Rijeigenschappen en productiviteitDe nieuwe 750 pk-motor levert al een koppel van 2800 Nm bij 900 tpm, waarna de koppelkromme scherp oploopt en het piekniveau van 3550 Nm bereikt bij 1050 tpm, om vervolgens constant te blijven tot 1400 tpm. Hierdoor is het mogelijk om een hoge snelheid te behouden op de steilste hellingen. 

"Hoe meer koppel er bij een laag toerental beschikbaar is voor het trekken van een zware lading, hoe minder belastend dit is voor de motor en hoe zuiniger de truck rijdt. Dit resulteert ook in prima rijeigenschappen," zegt Hayder Wokil, productmanager bij Volvo Trucks. 

De Volvo FH16 750 is bedoeld voor zowel zware transporttaken als voor inzet waarbij een hoge gemiddelde snelheid is vereist over heuvelachtige of zelfs bergachtige wegen. 

"Voor de meeste klanten van de FH16 ligt de focus op het vervoeren van zoveel mogelijk vracht in een zo kort mogelijke tijd. Veel klanten moeten echter ook snel waardevolle goederen en verse producten vervoeren over lange afstanden en diverse terreinen en op tijd kunnen leveren," legt Wokil uit. 


Zwaarder vervoer, krachtigere trucks Lange tijd is er een trend geweest naar steeds zwaardere transporten, wat ook de noodzaak gaf voor krachtigere trucks. Sinds de introductie van de Volvo F16 in 1987 en de eerste generatie van de 16-liter motor die 470 pk leverde, zijn de vermogensniveaus steeds toegenomen net als de wensen van de markt en de klanten. In 1993 steeg het vermogen naar 520 pk. Tien jaar later kwam er een compleet nieuwe motor die 610 pk leverde. In 2009 was Volvo de eerste producent die de 700 pk haalde, en nu is het tijd voor de volgende stap: de Volvo FH16 met 750 pk. 

De productie van de eerste Volvo FH16 trucks met het hogere vermogen voor de Europese markt start begin 2012. In aanvulling op de 750 pk uitvoering is de 16-liter motor van Volvo beschikbaar met vermogens van 540, 600 en 700 pk.


 

Nieuws

Elektromobiliteit: Renault Trucks E-Tech T en C beschikbaar voor pre-order

Renault Trucks kondigt de opening van pre-orders aan voor de Renault Trucks E-Tech T en… Lees meer

Maximale flexibiliteit en lagere CO2 uitstoot

E.J. Bos Diervoeding is met nieuwe Volvo FM klaar voor de toekomst. Door de grote raampartij… Lees meer

Nieuw rapport - Hoge druk op de transportsector om over te schakelen op elektrisch vervoer

Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer… Lees meer