Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP
De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer
In de nieuwe test van het onafhankelijke Duitse tijdschrift Trucker werd de 32 ton zware Volvo FH 460 met I-Save meegenomen op een 343 km lange route over openbare wegen, waaronder diverse snelwegen, heuvelachtig terrein en krappe wegen.
In vergelijking met dezelfde test uit 2018 - voordat Volvo het I-Save brandstofbesparingspakket introduceerde - behaalde de geteste Volvo FH 460 met I-Save een indrukwekkende gecombineerde vermindering van 18% van het diesel- en AdBlue-verbruik, met een gemiddelde van slechts 21,48 L/100km.
"De effecten van het I-Save pakket, met geavanceerde verbeteringen in de turbo compound motor, slimmere nieuwe software en verbeterde aerodynamica, zorgen samen voor een zeer efficiënt brandstofgebruik. Deze onafhankelijke test is opnieuw een solide bewijs van de grote en positieve impact van I-Save op het brandstofverbruik," zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks.
In het verleden is weinig aandacht besteed aan de kosten van AdBlue. Dit is drastisch veranderd nu de prijzen voor dit additief op veel markten met meer dan 100% zijn gestegen. In de nieuwe test is Volvo erin geslaagd om ook het AdBlue-verbruik op een lage 6% van het dieselverbruik te houden.
"Het totale brandstofverbruik, dat zowel diesel als AdBlue omvat, is steeds belangrijker geworden voor de totale eigendomskosten. Wij richten ons altijd op het zo laag mogelijk houden van de totale brandstofkosten", vervolgt Helena Alsiö.
Ook al streeft Volvo Trucks naar een situatie waarbij de helft van de totale wereldwijde vrachtwagenverkoop in 2030 elektrisch is, blijft de dieselmotor een belangrijke rol spelen bij het verlagen van de CO2-uitstoot. De verbeterde efficiëntie door deze nieuwe I-Save verbeteringen in de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen aan een lagere CO2-uitstoot. De Turbo Compound-motor is ook gecertificeerd om te rijden op HVO100, een hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige oliën, die de CO2-uitstoot drastisch vermindert.
* Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren afhankelijk van vele factoren, zoals rijsnelheid, gebruik van cruise control, voertuigspecificaties, lading van het voertuig, feitelijke topografie, rijervaring van de bestuurder, onderhoud van het voertuig en weersomstandigheden.
De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer
Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer
Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer