T2021_47119

Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor grotere actieradius

Volvo Trucks onthulde een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras op de transportbeurs IAA in Hannover, Duitsland. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu's en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo.
Nieuws | 19-09-2022

Breedste aanbod van batterij-elektrische trucks

Volvo Trucks heeft het breedste aanbod van batterij-elektrische trucks in de industrie, met zes verschillende modellen in serieproductie. Afhankelijk van het model bedraagt de actieradius tot 440 km bij één lading.

T2022_78897

Nieuwe e-as

De nieuwe e-as, gepresenteerd op de IAA-beurs in Hannover, Duitsland, maakt nog meer accu's in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten.

"Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet in de laatste plaats langs snelwegen", zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks.

Aanvulling op het huidige aanbod van elektrische trucks

Volvo Trucks start over een paar jaar met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as en deze vormt een aanvulling op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks.

"We gaan door met onze veelzijdige batterij-elektrische trucks die al in productie zijn. Ze kunnen momenteel een breed scala aan transportopdrachten aan.  Over een paar jaar zullen we deze nieuwe achterste e-as toevoegen voor klanten die langere routes afleggen dan nu," vervolgt Jessica Sandström.

T2022_79454

Driesporenstrategie

Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof lopen. 

"Er zijn verschillende technische oplossingen nodig om de klimaatverandering aan te pakken, aangezien de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur verschilt tussen landen en regio's en ook tussen verschillende transportopdrachten", besluit Jessica Sandström.

T2022_79453
T2021_76585
Nieuws

Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer

De General Safety Regulation (GSR): wat is het en wat betekent het voor u?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer

Welke veiligheidssystemen zijn verplicht in trucks?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer