Volvo Trucks komt met een unieke versnellingsbak voor zware voertuigen

Volvo Trucks komt met I-Shift Dual Clutch, de eerste versnellingsbak op de markt met een dubbel koppelingssysteem voor zware trucks. Dankzij deze nieuwe manier van schakelen zonder vermogensverlies, blijft het koppel optimaal en verliest de truck geen snelheid tijdens het schakelen. Voor de chauffeur is het resultaat meer comfort en efficiënt weggedrag.
Nieuws | 18-06-2014

Volvo Trucks komt met I-Shift Dual Clutch, de eerste versnellingsbak op de markt met een dubbel koppelingssysteem voor zware trucks. Dankzij deze nieuwe manier van schakelen zonder vermogensverlies, blijft het koppel optimaal en verliest de truck geen snelheid tijdens het schakelen. Voor de chauffeur is het resultaat meer comfort en efficiënt weggedrag.

“In situaties waar vaak moet worden geschakeld, zoals op hellingen of bochtige wegen, voegt I-Shift Dual Clutch een geheel nieuwe dimensie toe aan het rijden met een truck. Bij Volvo Trucks zijn we er enorm trots op dat we deze innovatie aan onze klanten kunnen bieden”, aldus Claes Nilsson, President en CEO Volvo Trucks.

I-Shift Dual Clutch is een versnellingsbak die bestaat uit twee prise-assen en een dubbele koppeling. Dit betekent dat de twee versnellingen tegelijkertijd kunnen worden gekozen. De koppeling bepaalt welke versnelling actief is. I-Shift Dual Clutch is gebaseerd op I-Shift, maar de voorste helft van de versnellingsbak is opnieuw ingedeeld met geheel nieuwe onderdelen.

“Bij het rijden lijkt het of je toegang hebt tot twee versnellingsbakken. Wanneer een bepaalde versnelling is gekozen op de ene versnellingsbak, wordt de volgende al voorbereid op de andere. Dankzij de dubbele koppeling vindt schakelen plaats zonder onderbreking in het geleverde vermogen. Het gevolg is dat het motorkoppel in stand blijft en het rijcomfort aanzienlijk toeneemt”, zegt Astrid Drewsen, productmanager aandrijflijnen bij Volvo Trucks.

Leverbaar vanaf najaar 2014
I-Shift Dual Clutch is vanaf het najaar van 2014 leverbaar voor de Volvo FH.

Versnellingsbakken met dubbele koppelingen worden al gebruikt in personenwagens, maar Volvo Trucks is de eerste fabrikant ter wereld die een vergelijkbare oplossing toepast voor in serie geproduceerde zware voertuigen. “Voor trucks zal deze versnellingsbak zeker een enorm verschil betekenen in de rijeigenschappen. Hoe zwaarder het transport en hoe moeilijker de werkomstandigheden, des te meer voordeel de I-Shift Dual Clutch oplevert. Schakelen zonder onderbreking in het geleverde vermogen betekent dat het gemakkelijker wordt om het verkeer te volgen, met name op risicovolle trajecten. De chauffeur kan hierdoor meer ontspannen en veiliger rijden”, zegt Astrid Drewsen.

Efficiënter rijden en verhoogd chauffeurscomfort
I-Shift Dual Clutch is met name efficiënt in omstandigheden waar veel moet worden geschakeld, zoals op hellingen en wegen met veel bochten, of bij het rijden in steden met veel rotondes en verkeerslichten. I-Shift Dual Clutch zal ook een grote verandering betekenen bij transporten met bewegende of vloeibare ladingen, zoals bij het vervoer van dieren en tankerladingen. Door het nauwelijks merkbare schakelen worden minder bewegingen in de lading zelf veroorzaakt. Dankzij de efficiënte krachtoverbrenging van het I-Shift Dual Clutch-systeem komen trucks minder snel vast te zitten op gladde of oneffen wegen, zoals bij het vervoeren van hout in de bossen.

Een ander groot voordeel van de nieuwe versnellingsbak is het verhoogde chauffeurscomfort.

“Behalve efficiënt rijden betekent het soepele schakelen ook dat het in de cabine stiller is”, aldus Astrid Drewsen.

I-Shift Dual Clutch is leverbaar voor Volvo FH met Euro 6 D13-motoren en 460, 500 en 540 pk.

Feiten I-Shift Dual Clutch
• I-Shift Dual Clutch bestaat in feite uit twee versnellingsbakken die aan elkaar zijn gekoppeld. Als de ene versnellingsbak actief is, wordt de volgende versnelling al klaargezet op de andere versnellingsbak. Tijdens het schakelen wordt de eerste versnellingsbak ontkoppeld op hetzelfde moment dat de tweede versnellingsbak wordt geactiveerd, zodat het schakelen plaatsvindt zonder onderbreking in het geleverde vermogen.
• I-Shift Dual Clutch is gebaseerd op de I-Shift-versnellingsbak. Ondanks de vele nieuwe onderdelen is de nieuwe versnellingsbak slechts 12 cm langer dan een normale I-Shift.
• Het schakelen met I-Shift Dual Clutch gebeurt zonder onderbreking in de vermogensoverdracht. In situaties waar het beter is om een aantal versnellingen over te slaan, wordt geschakeld als met een normale I-Shift.
• I-Shift Dual Clutch kan in elke versnelling schakelen zonder vermogensverlies, met uitzondering van de range-wisselingen, die plaatsvinden bij het schakelen van de zesde naar de zevende versnelling.

Nieuws

Honderd elektrische trucks voor DFDS

Logistieke onderneming DFDS breidt zijn vloot elektrische Volvo-trucks verder uit.

Lees meer

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische truck?

Gaat u een elektrische truck kopen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie.

Lees meer

Zilveren jubileum voor Harbers Trucks

Harbers Trucks viert een indrukwekkende mijlpaal: 25 jaar toewijding als Volvo Trucks dealer… Lees meer