2000e elektrische Renault-truck rolt van de band
Renault Trucks bereikte deze week een bijzondere mijlpaal: de 2000e elektrische truck is… Lees meer
De Volvo FH Efficiency combineert de I-Torque aandrijflijn met de nieuwste, zuinige Turbo Compound-motor met alle beschikbare aerodynamische opties. En alleen al dat laatste zorgt voor een besparing tot 10% brandstof.
Alle opties en functies die bijdragen aan brandstofefficiency komen samen in de Volvo FH Efficiency demotruck. Naast de aandrijflijn is aerodynamica een van de belangrijkste aandachtspunten van Volvo Trucks. De luchtweerstand heeft, vooral bij snelheden boven de 50 km/u, een grote invloed op de brandstofefficiëntie van een truck. Sterker, de luchtweerstand kan verantwoordelijk zijn voor wel een derde van het brandstofverlies. Met de juiste aerodynamische opties kan tot 10% brandstof worden bespaard.
De Volvo FH Efficiency demotruck is onder meer voorzien van dakspoiler, zijfenders, chassisskirts en bumperspoiler. Alleen al een goed afgestelde dakspoiler bespaart tot 6% brandstof. Ook zijn de grille, koplampen en mistlampen optimaal afgedicht en zijn de spiegelsteunen verder verfijnd om de luchtweerstand te verkleinen.
Om de focus op aerodynamica te onderstrepen, is de Volvo FH Efficiency demotruck in een opvallende kleurstelling uitgevoerd. De truck laat de invloed van de aerodynamica zien, zoals dit gemeten wordt in een speciale windtunnel. Computersystemen meten de druk op de verschillende punten en geven deze weer in tal van kleuren en gradaties.
“Om het belang van een goede efficiency en aerodynamica te benadrukken, lieten wij een Volvo FH ‘special-paint-truck’ ontwikkelen die aangeeft waar de luchtweerstand het grootst is en waar bespaard wordt. Opvallend en ook met een belangrijke boodschap: om brandstof te besparen en ook de CO2-footprint te kunnen verkleinen, moeten we alle keuzes onder de loep nemen. Op dit moment is er niet één oplossing voor alles. Wat we willen benadrukken is dat er met minimale aerodynamische aanpassingen toch grote stappen gezet kunnen worden. Wij nodigen alle transportbedrijven dan ook van harte uit om dat te ondervinden in onze nieuwste en kleurrijke demotruck”, zegt Jan Schouten, verkoopdirecteur Volvo Trucks Nederland.
De demotruck is verder voorzien van de nieuwste updates die ook zijn toegepast in de ultieme langeafstandstruck van Volvo Trucks: de Volvo FH I-Save. Zo is de Volvo FH Efficiency uitgerust met de nieuwste zuinige Turbo Compound-motor, de vernieuwde I-Shift-versnellingsbak en de nieuwe softwareoplossing I-Torque, die in elke situatie de optimale versnelling selecteert. De vernieuwde Volvo FH I-Save maakt een brandstofbesparing tot 13%* mogelijk.
* In vergelijking met het verbruiksniveau bij de introductie van de Volvo FH I-Save in 2019.
Renault Trucks bereikte deze week een bijzondere mijlpaal: de 2000e elektrische truck is… Lees meer
Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model… Lees meer
De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer