Volvo Dynamic Steering maakt unieke stunt mogelijk

Nieuws | 14-11-2013

In ‘The Epic Split’ - de nieuwste film uit de reeks met spectaculaire tests van Volvo Trucks - voert actieheld Jean-Claude Van Damme een van zijn wereldberoemde spagaten uit tussen twee Volvo FM-trucks die achteruitrijden. De test werd voor het eerst uitgevoerd en had daarmee een wereldprimeur. De stunt werd mogelijk gemaakt door Volvo Dynamic Steering.

Volvo Dynamic Steering, een innovatief systeem dat door Volvo Trucks is ontwikkeld, verbetert de precisie en stabiliteit in alle rijomstandigheden. Het systeem werkt met een elektronisch geregelde elektromotor, die 2.000 keer per seconde wordt bijgesteld om een uiterst precieze besturing te bieden. Bij het achteruitrijden biedt Volvo Dynamic Steering een uitstekende beheersing met minimale inspanning.

“De film geeft een perfecte demonstratie van de richtingsstabiliteit die Volvo Dynamic Steering biedt”, aldus Jan-Inge Svensson, de technicus achter de ontwikkeling van de systeemsoftware bij Volvo Trucks. “De stabiliteit en de controle zijn zo goed dat je met de truck een groot stuk achteruit kunt rijden met de allerhoogste precisie, net zo als we in deze film moesten doen. Het moest perfect zijn, tot de laatste centimeter.”

Bij lage snelheden verbetert Volvo Dynamic Steering de manoeuvreerbaarheid en gaat het sturen bijna moeiteloos. De elektromotor regelt ook automatisch de besturing en compenseert de oneffenheden die worden doorgegeven aan het stuur, bijvoorbeeld bij zijwind of hobbels in het wegdek. Het resultaat is dat er minder kleine correcties op het stuur moeten worden toegepast. Verder zorgt Volvo Dynamic Steering dat het stuur automatisch naar de middenpositie teruggaat, als het wordt losgelaten, zodat minder kracht nodig is van de chauffeur.

In de film ‘The Epic Split’ zijn de twee chauffeurs in de trucks dankzij Volvo Dynamic Steering in staat om exact dezelfde afstand en snelheid aan te houden terwijl ze achteruitrijden.

“De behendigheid van Jean-Claude Van Damme en de rijvaardigheid van de chauffeurs zijn cruciaal voor het succes van de stunt, maar zonder Volvo Dynamic Steering zou het niet mogelijk zijn geweest. De mogelijkheden van het systeem hebben niet alleen voor een prachtige film gezorgd, ze zijn ook erg praktisch voor chauffeurs, met name in situaties waar het echt op stuurmanskunst aankomt”, voegt Jan-Inge Svensson toe.

“Bijvoorbeeld bij achteruitrijden in krappe situaties of over ruw terrein. Bij achteruitrijden met een trailer veroorzaken kleine veranderingen in het sturen al een groot verschil voor de richting van het voertuig. In een gewone truck kost dit veel meer inspanning van de chauffeur. Volvo Dynamic Steering helpt de chauffeur echter om in een rechte lijn te blijven rijden en een veel betere controle over de truck te houden”, concludeert hij.  

Bekijk ‘The Epic Split’: http://youtu.be/M7FIvfx5J10   

 

Bekijk de film waarin Jan-Inge Svensson Volvo Dynamic Steering demonstreert: http://youtu.be/clv7emcs84Y

 

 ‘The Epic Split’ is het vervolg op de spectaculaire hits van Volvo Trucks met ‘The Chase’, ‘The Hamster Stunt’, ‘The Hook’ en ‘The Ballerina Stunt’.

Bekijk ‘The Chase’: http://www.youtube.com/watch?v=_BRoU1hw-CU



Zo werkt Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering gaat uit van een conventioneel, mechanisch stuursysteem waarbij een stuurstang wordt gekoppeld aan het stuurhuis. Het hydraulische stuurhuis genereert de kracht waarmee de chauffeur de wielen van de truck kan verdraaien. In het Volvo-systeem is een elektronisch aangestuurde elektromotor toegevoegd, die aan de stuuras is gekoppeld. Deze elektromotor, die samenwerkt met de hydraulische stuurbekrachtiging, wordt duizenden keren per seconde aangepast door de elektronische regeleenheid. Bij lage snelheden voegt de elektromotor extra kracht toe en bij hogere snelheden regelt de elektromotor automatisch de besturing. Dit compenseert de oneffenheden die worden doorgegeven aan het stuur, bijvoorbeeld bij zijwind of spoorvorming in het wegdek. 

Nieuws

Stichting Voedselbank Arnhem neemt nieuwe Master in gebruik

Vorige maand hebben we vanuit Duiven een Master CCab RWD 3,5t , omgebouwd tot BE – Combinatie… Lees meer

Volvo lanceert krachtige truck op Bio-LNG

De truck kan uitdagende transporttaken op lange afstand uitvoeren en tegelijkertijd de… Lees meer

Wereldprimeur: bijzondere Renault Trucks E-Tech D

Deze Renault Trucks E Tech D is ’s werelds eerste 100% elektrisch aangedreven rioolvoertuig… Lees meer