Harbers-volvo-fh-isave-op-snelweg-1500

Verschillende testen bevestigen dat Volvo FH met I-Save de zuinigste is in brandstofverbruik

In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen. Hoewel de geteste Volvo-truck niet over de nieuwste updates voor brandstofefficiëntie beschikte, was de combinatie diesel- en AdBlue-verbruik de beste tot nog toe.
Nieuws | 19-05-2022

Vandaag de dag staan ​​de brandstofkosten meer dan ooit in de belangstelling voor transporteurs. Niet alleen de dieselprijs is de laatste tijd door het dak gegaan, ook veel transportbedrijven hebben last van AdBlue-prijzen die meer dan verdubbeld zijn.

“Bij het investeren in een nieuwe vrachtwagen is het belangrijker dan ooit om goed te kijken naar het totale energieverbruik van trucks”, zegt Peter Franzén, Product Manager Engines bij Volvo Trucks.

Volvo kwam als winnaar uit de bus

De onafhankelijke Duitse tijdschriften ‘Trucker’ en ‘Transport’ hebben onlangs de Volvo FH 500 met I-Save vergeleken met trucks van andere grote Europese fabrikanten. De Volvo kwam als winnaar uit de bus in beide tests op het gebied van brandstofverbruik, kijkend naar het totale verbruik van diesel en AdBlue. Ondanks het lage verbruik had de Volvo-truck toch een zeer hoge gemiddelde snelheid in de test van Trucker. In de test van het magazine Transport versloeg hij zelfs de concurrentie op snelheid.

“Onze ingenieurs zijn erin geslaagd om hoge snelheid te combineren met een zeer laag brandstofverbruik, wat een fantastische prestatie is. Je moet vaak voor het een of het ander kiezen, maar we hebben bewezen dat je zuinigheid én goede prestaties kunt combineren”, legt Peter Franzén uit. “Nog indrukwekkender is dat we in beide tests de beste waren op het gebied van brandstofverbruik, ook al had de geteste truck nog niet eens onze nieuwste brandstofupdates die het brandstofverbruik met nog een paar procentpunten zullen verlagen!”

Nieuwe verbeteringen brengen een besparing tot 13% op brandstofkosten met zich mee.

De geteste Volvo FH beschikte over I-Save met Turbo Compound, een variant die verschillende aandrijflijn- en softwarefuncties combineert om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden. Het hart van I-Save is de Turbo Compound-motor, die het mogelijk maakt om langere tijd met lage motortoerentallen en hoge versnellingen te rijden. Met de onlangs geïntroduceerde verfijningen kan I-Save cumulatief leiden tot een verbetering van 13% in brandstofverbruik – vergeleken met het verbruiksniveau toen het in 2019 werd geïntroduceerd.

“Om de brandstofefficiëntie te verbeteren, hebben we onze Volvo FH met I-Save nu verder verbeterd om een ​​volledige optimalisatie van de motor te garanderen. Gezien de historisch hoge energieprijzen die we nu hebben, kon de timing niet beter zijn”, besluit Peter Franzén.

Diverse aanpassingen die zorgen voor minder brandstofverbruik.

Het verbrandingsproces van de motoren is verder verbeterd door de injectoren, compressie en nokkenas specifiek aan te passen aan de verfijnde en unieke zuigers met nieuw golfpatroon. Het totale gewicht en de interne wrijving is ook verminderd. De krachtige turbo en oliepomp zijn geüpgraded en zelfs de olie-, brandstof- en luchtfilters hebben gepatenteerde verfijningen voor betere prestaties.
De vernieuwde motor werkt samen met de intelligente en geautomatiseerde I-Shift versnellingsbak die nu tot 30% sneller is. De snellere respons draagt ​​bij aan een verdere verbetering van het brandstofverbruik, de rijeigenschappen en de souplesse van het rijden.

I-Torque is een nieuwe, slimme koppelsoftware die de energie-efficiëntie verhoogt door de topografische gegevens van de weg te analyseren met behulp van de I-See-functie en het rijden aan te passen aan de werkelijke route. I-See gebruikt informatie over de geplande route om de kinetische energie van de truck zo goed mogelijk te benutten bij het rijden in heuvelachtig terrein. De nieuwe I-Torque-software optimaliseert zowel de versnellingskeuze als het motorkoppel. De functie kijkt naar de route die moet worden afgelegd en evalueert de topografie en het gewicht van het voertuig – om precies te bepalen hoeveel koppel de motor nodig heeft en wanneer, om zo de hoogst mogelijke brandstofefficiëntie te bereiken.

In het internationaal transport waarbij langere afstanden worden afgelegd, speelt de aerodynamica van de truck een belangrijke rol in het uiteindelijke brandstofverbruik. Daarom zijn er ook belangrijke wijzigingen aangebracht om de luchtstroom te verbeteren, waaronder kleinere openingen aan de voorkant van de cabine en een langere deurverlenging.

Al deze verbeteringen zorgen samen voor de hoogste brandstofbesparing en de laagste TCO die Volvo Trucks ooit heeft kunnen bieden. Het zal interessant zijn om te zien hoe Volvo het resultaat in de komende vakperstests nog verder zal verbeteren.

Meer weten?

Neem contact met ons op »

Harbers-volvo-fh-isave-duitse-test-trucker-1024
Harbers-volvo-fh-isave-duitse-test-transport-1024
Harbers-volvo-fh-isave-op-snelweg-1500
Nieuws

Renault Trucks onthult het design van zijn elektrische T- en C-modellen

Renault Trucks heeft de modellen van zijn 100% elektrische heavy-duty range onthuld. De… Lees meer

Circulus over de Volvo FL Electric: ‘De truck overtreft onze verwachtingen’

Circulus rijdt sinds anderhalf jaar met deze elektrische 4x2-bakwagen, die is geleverd… Lees meer

Renault Trucks assembleert en distribueert voortaan E-cargo bikes met Kleuster

Gedreven door dezelfde missie om professionele mobiliteit te decarboniseren, heeft Renault… Lees meer