Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP
De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer
ROM b.v., producent van onder meer vacuümmachines en rioolreinigingsvoertuigen, introduceert ’s werelds eerste 100% elektrisch aangedreven rioolvoertuig met een capaciteit van 4000 liter. Het voertuig, een Renault Trucks E Tech D met ROM e SmartCombi PRO, is volledig emissievrij. De truck werd aan ROM geleverd door Harbers Trucks. ROM leverde op zijn beurt de wereldprimeur af aan Willemsen Infra BV uit Utrecht. Door de goede ervaringen met de eerste D E-Tech heeft ROM inmiddels een 2e chassis bij ons besteld.
Het voertuig is tijdens de afgelopen IFAT Munich gepresenteerd en is het antwoord op de milieuzones, of zelfs zero emissiezones die veel steden in willen voeren. De zones worden ingesteld om de CO2-uitstoot te verminderen en het leefmilieu in stedelijk gebied te verbeteren.
Dennis Brian, managing director van ROM merkt dat de wereld snel aan het veranderen is. “In veel steden waarin onze klanten opereren worden steeds strengere emissie eisen gesteld, op korte termijn wordt zero emissie de norm. Voor ons reden een 100% elektrisch rioolreinigingsvoertuig te ontwikkelen. Het is een duurzame innovatie die past bij ons bedrijf. De Renault Trucks E Tech D met ROM e SmartCombi PRO is de eerste zero emissie rioolcombi met een capaciteit van 4000 liter.”
De Renault Trucks E Tech D bleek erg geschikt voor de opbouw. De synchronisatie tussen de truck en combi is uitstekend. De machine zelf wordt aangedreven door een ePTO. De accu van de Renault-truck biedt voldoende capaciteit voor beide functies. De ePTO verbruikt ongeveer 40 kWh en het rijbereik ongeveer 192 kWh. Er kan 100 km gereden worden voordat de auto weer opgeladen moet worden. Dat is bij gebruik in de stad meer dan voldoende.
“Voor dit project was de samenwerking met Harbers Trucks van groot belang. Zij hebben zeer veel kennis van electromobility en kunnen dus echt adviseren. De afgelopen jaren hebben we met hen een persoonlijke relatie opgebouwd waardoor de lijnen kort zijn en er snel geschakeld kan worden.”
Bekijk de Renault Trucks E-Tech DDeze eerste elektrische rioolcombi is geleverd aan Willemsen Infra BV, een allround bedrijf in de grond-, weg en waterbouw. Al drie jaar geleden heeft Willemsen Infra besloten om bij vervanging te kiezen voor elektrisch. Dit geldt voor auto’s, bestelwagens, minigravers en nu dus ook deze rioolcombi. “De gemeente Utrecht is een grote klant van ons en zij willen in 2030 het stedelijk gebied CO2-neutraal hebben”, vertelt Justin Willemsen, directeur /eigenaar van Willemsen Infra. “Voor ons reden om te versnellen in de transitie naar elektrisch aangedreven voertuigen.”
De truck wordt ingezet in de binnenstad van Utrecht, maar ook in de gemeenten Woerden, Oudewater en gemeente Stichtse Vecht. “De truck maakt dus best wat kilometers, toch is overdag opladen niet nodig. Het volstaat de vrachtwagen ’s avonds op te laden aan één van de 15 oplaadpunten die wij hebben. En is er in de avond of nacht een calamiteit, ook dat is geen probleem, zelfs na een dag op de weg is de batterij niet leeg.”
Willemsen Infra BV is een allround bedrijf op het gebied van infra. Al jarenlang werkt het bedrijf met enthousiasme aan diverse projecten in de grond-, weg en waterbouw. Voor o.a. de Gemeente Rhenen en de Gemeente Utrecht voeren ze al enkele jaren calamiteitwerkzaamheden uit. Ze herstellen, onderhouden en realiseren riolering, straat en saneringswerkzaamheden. Het bedrijf is ISO 9001:2015, ISO 14001, BRL SIKB 7000 protocol 7001 en VCA gecertificeerd.
Door de inzet van vakkundig en ervaren personeel en het gebruik van moderne materialen breidt Willemsen Infra BV het gespecialiseerde takenpakket steeds verder uit. Zodoende is het bedrijf in staat om in te spelen op de eisen, die vanuit de markt worden gesteld. Door mee te bewegen met de wensen van hun opdrachtgevers kunnen ze flexibel opereren en tevens bijdragen aan de verdere ontwikkeling van vakmanschap en ervaring.
De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer
Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer
Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer