Renault Trucks x Kleuster e-cargo bikes_02_LR

Renault Trucks assembleert en distribueert voortaan E-cargo bikes met Kleuster

Gedreven door dezelfde missie om professionele mobiliteit te decarboniseren, heeft Renault Trucks zijn krachten gebundeld met Kleuster, een in Lyon gevestigde fabrikant van elektrische cargo bikes, om de productie en distributie van de Freegônes e-cargo bikes te versnellen. Deze bakfietsen worden geassembleerd in het hart van de industriële vestiging van Renault Trucks in Vénissieux. Met dit partnerschap voegt Renault Trucks oplossingen voor de laatste kilometers toe aan zijn gamma elektrische voertuigen.
Nieuws | 19-10-2022

Toenemende vraag naar agile en koolstofvrij vervoer

Met de uitbreiding van lage-emissiezones (LEZ), de stijgende vraag naar last mile delivery en het toegenomen milieubewustzijn is agile en koolstofvrij vervoer duidelijk de toekomst in stedelijke gebieden. Om aan deze dringende behoefte te voldoen, lanceerde Kleuster 8 jaar geleden zijn baanbrekende Freegônes professionele cargo bikes.

Ook Renault Trucks zet zich in voor de ontwikkeling van koolstofvrij vervoer. De fabrikant is zijn gamma voertuigen voor klanten die in steden werken geleidelijk aan het elektrificeren. Om aan de eisen van de stadslogistiek te voldoen, is Renault Trucks in zee gegaan met Kleuster voor de productie van Freegônes in zijn fabriek in Vénissieux. Deze cargo bikes worden momenteel verkocht via het Franse netwerk van Renault Trucks en vanaf 2023 zal dit gefaseerd uitbreiden binnen het Europese netwerk.

Samenwerking met Kleuster

Door samen te werken met Kleuster deelt Renault Trucks zijn expertise, industriële infrastructuur en grootschalige productiecapaciteit. De assemblage en logistiek van Freegônes zijn verhuisd naar een gebouw van 2.100 m2 in de oude vestiging van Renault Trucks in Vénissieux, wat ook de regionale economie ten goede komt.

Renault Trucks heeft al een productieteam van een tiental mensen in dienst genomen om aan de toenemende vraag te voldoen. Op zeer korte termijn zal de productiecapaciteit vervijfvoudigen ten opzichte van 2022. Dit partnerschap weerspiegelt de wens van Renault Trucks om zijn positie in de stadslogistiek te versterken en zijn fabrieken voor te bereiden op nieuwe toekomstgerichte activiteiten.

Aanvulling op huidig aanbod

De Freegônes van Kleuster is een kwalitatief product, ontwikkeld door jaren van onderzoek en aanpassingen op basis van feedback, met een actieve portefeuille van key accounts die voornamelijk werkzaam zijn in de last mile delivery. Bijna 200 Freegônes rijden momenteel door heel Frankrijk, sommige al meer dan 7 jaar, een bewijs van hun betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Door de integratie van Kleuster-producten als aanvulling op zijn gamma elektrische voertuigen, biedt Renault Trucks aan professionals een doeltreffende en innoverende oplossing voor de laatste kilometers. Renault Trucks is nu de enige Europese fabrikant met een dergelijk breed gamma elektrische voertuigen, variërend van 650 kg tot 44 t GVWR.

Renault Trucks x Kleuster e-cargo bikes_01

Dicht en lokaal netwerk

Het delen van een gemeenschappelijke klantenkring motiveerde dit partnerschap ook op commercieel vlak door de distributie van een cyclo-logistieke oplossing in het netwerk van Renault Trucks.

Door gebruik te maken van de distributeurs van de vrachtwagenfabrikant in verschillende Europese landen kan Kleuster optimaal profiteren van een dicht en lokaal netwerk om een uitstekende verkoop en aftersales te garanderen. Renault Trucks, van zijn kant, voegt nog een koord toe en stelt zich open voor potentiële nieuwe klanten door de volledige logistieke keten te bestrijken. Freegônes nemen over waar vrachtwagens stoppen.

Cargo bikes kunnen een geweldige optie zijn voor klanten in stedelijke omgevingen die toegang moeten krijgen tot zero emissie zones. Door dit partnerschap met Kleuster onderscheidt Renault Trucks zich en neemt het het voortouw om nog betere oplossingen aan te bieden aan onze huidige en toekomstige klanten", zegt Bruno Blin, President van Renault Trucks.

Voordelen voor gebruikers en de stedelijke mobiliteit

De Freegônes hebben niet alleen toegang tot wegen, fietspaden, voetgangerszones en LEZ's, dankzij hun kleine afmetingen en wendbaarheid kunnen ze zo dicht mogelijk bij de leveringsplaatsen, en dus de klanten, komen. Met een bereik van 80 km is deze cargo bike productiever dan een bedrijfsvoertuig en rendabeler, dankzij de lage vervoerskosten.

De Freegônes, gebouwd op een chassis met één carrosserie, is de enige vrachtfiets op de markt die 5 modules aanbiedt (Distri box, koelbox, foodservice, Pick up en veegvuil), elk met hun specifieke kenmerken. Terwijl de Freegônes distri box een ongeëvenaard laadvermogen heeft (350 kg laadvermogen en 2m3 nuttig volume), is de Freegônes koelbox de enige e-cargo fiets die een ATP-goedgekeurde temperatuurregeling van -25°C tot +4°C biedt. De veegvuil is de enige e-cargofiets die in minder dan 20 seconden automatisch kan lossen in een kiepwagen of container.

Deze modulariteit maakt deze e-cargo bike ideaal voor verschillende toepassingen, van het ophalen of afleveren van pakjes of boodschappen, koeriersdiensten, de ambachtelijke sector, afvalinzameling, groenonderhoud en de voedingssector.

"Renault Trucks is de ideale partner om de groei van Kleuster te ondersteunen. De twee bedrijven zetten zich allebei in om de best mogelijke stedelijke mobiliteitsoplossingen te bieden in zeer dichtbevolkte omgevingen. De krachtenbundeling met Renault Trucks komt onze beide ondernemingen ten goede en draagt bij tot de verwezenlijking van de milieudoelstellingen, terwijl ook aan de behoeften van onze huidige en toekomstige klanten wordt voldaan", aldus Gérard Têtu, oprichter en CEO van Kleuster.

Meer informatie?

Neem contact met ons op
Nieuws

Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer

De General Safety Regulation (GSR): wat is het en wat betekent het voor u?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer

Welke veiligheidssystemen zijn verplicht in trucks?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer