volvo-fmx-putman-westervoort-slide.jpg

Putman Afvalinzameling en Logistiek neemt vier Volvo FMX bouwtrucks in gebruik

Putman Afvalinzameling en Logistiek B.V. heeft onlangs vier Volvo FMX 420 bouwtrucks in gebruik genomen. Het gaat om twee Volvo FMX 8x4 containerauto’s met 40-tons VDL haakarmsysteem en twee FMX 10x4 widespread achteroverkippers. De voertuigen worden ingezet voor het transport van secundaire bouwgrondstoffen, waaronder beton- en metselwerkpuin en de daaruit vervaardigde granulaten.
Nieuws | 30-06-2016
Putman Afvalinzameling en Logistiek B.V. heeft onlangs vier Volvo FMX 420 bouwtrucks in gebruik genomen. Het gaat om twee Volvo FMX 8x4 containerauto’s met 40-tons VDL haakarmsysteem en twee FMX 10x4 widespread achteroverkippers. De voertuigen worden ingezet voor het transport van secundaire bouwgrondstoffen, waaronder beton- en metselwerkpuin en de daaruit vervaardigde granulaten. Harbers Trucks kreeg de opdracht voor levering van de vier trucks na een uitvoerig traject, waarbij ook een praktijktest is uitgevoerd. Voor alle trucks is gekozen voor een 13-liter Euro 6-motor met 420 pk die een hoog koppel levert bij lage toeren. De 8x4 trucks zijn opgebouwd met een 10-tons bladgeveerde vooras en een luchtgeveerd tridemstel waarvan de laatste as stuurbaar en hefbaar is. De 10x4 voertuigen zijn door Volvo Trucks af fabriek geleverd als 8x4 en door Terberg Techniek volledig gemodificeerd binnen de eisen zoals gesteld door de Nederlandse wetgeving. Het resultaat is een 10x4 widespread met vier gestuurde assen, een GVW van 50 ton en een hydropneumatisch veersysteem op de achterste drie assen. De voertuigen zijn bij uitstek geschikt voor het transport van zwaar ongebroken puin en gebroken granulaten. “Door deze investering kunnen we het rendement van onze puinbrekers en sorteerinstallaties vergroten”, aldus operationeel bedrijfsleider Mark Knol. “Beide configuraties zijn door de stuurbare achterassen, het compacte chassis en de korte cabine heel wendbaar. Ze voldoen aan de laatste emissie-eisen en kunnen overal uit de voeten, ook bij sloop- en infrawerken in de binnenstad.” Volvo FMX Putman

Technische betrouwbaarheid

Doorslaggevend voor de keuze voor Volvo Trucks was de technische ondersteuning en kennis vanuit Harbers Trucks en het feit dat de widespread aanpassingen door Terberg Techniek met Volvo-onderdelen worden opgebouwd: “Er is ons een totaalconcept geleverd, één merk voor het complete chassis. Onze trucks worden in ons werk zwaar belast en moeten daarbij veel steken, sturen en remmen; dat vraagt grote technische betrouwbaarheid van de truck als geheel.” Putman heeft al jaren goede ervaringen met het merk Volvo; al het bouwmaterieel zoals graafmachines en wielladers zijn geleverd door Volvo Construction Equipment.

I-Shift schakelsysteem

De geleverde bouwtrucks zijn uitgevoerd met de I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak, wat een hoger comfort oplevert voor de chauffeur en minder belasting vergt van de aandrijflijn en de banden. Er is bewust gekozen voor de optie Enhanced Performance Bad Roads: software die het schakelgedrag aanpast op het starten en rijden op slechte wegen en heuvelachtig terrein. De 8x4 trucks zijn door de aanschaf van een nieuwe afzetbare kipperbak met aluminium afdekkappen inzetbaar als standaard achteroverkipper en kunnen tevens worden ingezet voor het transport van de lichtere deelstromen zoals papier, plastic, folie, bouw- en sloopafval, hout, etc. in de grotere 40-kuub afzetcontainers. P. Ruizeveld in 's Gravendeel verzorgde de levering van de VDL haakarmsystemen en de kipperbakken. Volvo FMX Putman

Over Putman Groep

Putman Afvalinzameling en Logistiek B.V. is onderdeel van de Putman Groep, gespecialiseerd in het produceren en verhandelen van primaire en secundaire bouwgrondstoffen, het inzamelen en recyclen van bouw- en sloopafval alsmede sloop- en infrawerken. Centraal staat het leveren van kwalitatief hoogwaardige producten met aandacht voor de wensen van de klant. Het bedrijf heeft in Westervoort en Wijchen een vestiging voor het bewerken van secundaire bouw en grondstoffen, de primaire bouw- en grondstoffen worden geproduceerd in Kalkar (Duitsland).
Nieuws

Elektromobiliteit: Renault Trucks E-Tech T en C beschikbaar voor pre-order

Renault Trucks kondigt de opening van pre-orders aan voor de Renault Trucks E-Tech T en… Lees meer

Maximale flexibiliteit en lagere CO2 uitstoot

E.J. Bos Diervoeding is met nieuwe Volvo FM klaar voor de toekomst. Door de grote raampartij… Lees meer

Nieuw rapport - Hoge druk op de transportsector om over te schakelen op elektrisch vervoer

Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer… Lees meer