Harbers-volvo-fh-i-save-1500.jpg

Nu nog zuiniger: Volvo FH I-Save

Er worden nieuwe verfijningen toegevoegd aan het I-Save-concept van Volvo Trucks. Dat is ontworpen om het brandstofverbruik te verlagen en een aanzienlijke besparing op de CO2-uitstoot te genereren, terwijl tegelijkertijd de rijeigenschappen worden verbeterd voor een aangenamere rit.
Nieuws | 22-02-2022
De nieuwe versie van I-Save omvat optimalisaties van de motortechnologie, de besturingssoftware en voorzieningen om de luchtweerstand te verminderen, allemaal met één gemeenschappelijk doel: het zoveel mogelijk verhogen van de energie-efficiëntie.

Iedere druppel brandstof benutten

Om het verbrandingsproces van de motoren nog verder te optimaliseren, heeft Volvo Trucks de injectoren, compressie en nokkenas van de Volvo FH I-Save verder aangepast aan de verfijnde en unieke zuigers met nieuw golfpatroon. Ook het totale gewicht en de interne wrijving werden verminderd en daarmee verbeterd. De krachtige turbolader en oliepomp hebben upgrades gekregen en zelfs de filters voor olie, brandstof en lucht hebben gepatenteerde verfijningen voor nog betere prestaties. “Uitgaande van een toch al krachtige motor, hebben we veel kritische details onderzocht die samen tot nog verdere substantiële besparingen leiden. Het gaat erom meer bruikbare energie uit iedere druppel brandstof te halen”, zegt Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management bij Volvo Trucks.

Soepeler, slimmer en sneller

Het hart van I-Save is de 13-liter motor met Volvo’s Turbo Compound-technologie, D13TC, die het mogelijk maakt om langere tijd met een laag motortoerental en in hoge versnellingen te rijden. Het resultaat is een soepelere en stillere rit. De motor kan over het hele toerentalbereik met een hoog rendement draaien, met het beste resultaat van 900 tot 1.300 tpm. Naast alle hardware-updates is er een nieuwe generatie software voor motormanagement toegevoegd, die op zijn beurt communiceert met een vernieuwde I-Shift-versnellingsbak. Het resultaat verbetert niet alleen het brandstofverbruik, maar zorgt ook voor duidelijk verbeterde rijeigenschappen, aangezien de intelligente update van de schakelstrategie zorgt voor een snellere respons en een nog harmonieuzere rijervaring.

I-Torque

I-Torque is Volvo’s nieuwe intelligente koppelsoftware die de energie-efficiëntie verhoogt door de topografische gegevens van I-See te analyseren en het rijden aan te passen aan de daadwerkelijke route. I-See gebruikt informatie over de geplande route om de kinetische energie van de truck zo goed mogelijk te benutten bij het rijden in heuvelachtig terrein. De nieuwe I-Torque-functie beheert de versnellingskeuze, het motorkoppel en het remmen wanneer I-Cruise wordt geactiveerd. "Om brandstof te besparen, start de truck in Eco-modus en als chauffeur heb je altijd gemakkelijk toegang tot het benodigde vermogen en kun je uitkijken naar een snellere versnelling en koppelrespons van de aandrijflijn", vervolgt Helena Alsiö.

Optimale aerodynamica

In het internationale transport over langere afstanden speelt de aerodynamica van de truck een belangrijke rol voor het brandstofverbruik. Er zijn verschillende wijzigingen doorgevoerd om de luchtstroom te verbeteren, zoals kleinere openingen aan de voorkant van de cabine en een langere deurverlenging. I-Save werd geïntroduceerd in 2019. Naast de bestaande vermogens van 460 en 500 pk wordt nu ook 420 pk toegevoegd. Alle motoren zijn geschikt om te rijden op HVO100: een hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige grondstoffen. De FH, FM en FMX van Volvo Trucks met standaard 11- en 13-liter Euro 6-motoren krijgen ook updates die de energie-efficiëntie zullen verhogen.

Op weg naar fossielvrij

Volvo Trucks streeft ernaar dat elektrische vrachtwagens in 2030 de helft van de verkoop voor hun rekening nemen. De verbrandingsmotor zal echter een rol blijven spelen en de verbeterde efficiëntie die voortkomt uit deze nieuwe I-Save-ontwikkelingen in de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen aan het verlagen van de CO2-uitstoot. “We zijn toegewijd aan het Klimaatakkoord van Parijs en we nemen krachtige maatregelen om de CO2-uitstoot van het wegtransport drastisch te verlagen. Zelfs als we elektromobiliteit op de langere termijn als de belangrijkste oplossing zien, zullen energiezuinige verbrandingsmotoren nog vele jaren een belangrijke bijdrage blijven leveren”, besluit Helena Alsiö.

Benieuwd wat u kunt besparen met Volvo FH I-Save?

Neem contact met ons op »
Harbers-volvo-fh-i-save-1-1024.jpg
Harbers-volvo-fh-i-save-1024-2.jpg
Nieuws

Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer

De General Safety Regulation (GSR): wat is het en wat betekent het voor u?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer

Welke veiligheidssystemen zijn verplicht in trucks?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer