Harbers-volvo-fm-electric-1024

Nieuwe I-Shift-versnellingsbak van Volvo Trucks schakelt sneller en soepeler

De intelligente en automatisch schakelende I-Shift-versnellingsbak van Volvo Trucks is nu verder verbeterd en geeft een snellere respons dan ooit. Dit zorgt voor nog betere rijeigenschappen en een soepele rijervaring bij het rijden met zowel diesel- als elektrische zwaardere vrachtwagens.
Nieuws | 05-05-2022

De aanzienlijke verbetering van het rijgedrag, die is toegevoegd aan aandrijflijnen op alle emissieniveaus, wordt bereikt door de nieuwe manier waarop de I-Shift-versnellingsbak samenwerkt met de motor. De update omvat een snellere activering van de koppeling, wat resulteert in een kortere koppelonderbreking. Het maakt het schakelen ook soepeler, voor een meer harmonieuze rijervaring.

30% sneller schakelen

“Door sneller te schakelen, is het mogelijk om de versnellingskeuze te optimaliseren en efficiënter te laten verlopen. En hoe meer schakelmomenten de weg en het terrein vereisen, des te meer zal de chauffeur de verbeteringen waarderen. Zij zullen zeker een positief verschil ervaren nu er met I-Shift tot 30% sneller kan worden geschakeld”, zegt Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager bij Volvo Trucks.

Het schakelen op hoge snelheid wordt bereikt op basis van verschillende belangrijke verbeteringen. Ten eerste leveren verbeterde sensoren nu gegevens met een hogere nauwkeurigheid aan de besturingseenheid, die is uitgerust met nieuwe software en een snellere microprocessor voor veel snellere berekeningstijden. Ten tweede zorgt een toegevoegde schijf in de versnellingsbakrem ervoor dat deze sneller reageert zodat er eerder kan worden geschakeld. Ten slotte is het luchtvolume verminderd in de verschillende bedieningssystemen, bijvoorbeeld de schakelvorken, de koppeling en de versnellingsbakrem, om nog sneller te kunnen schakelen.

Lager brandstofverbruik, meer veiligheid

Toen I-Shift in 2001 werd geïntroduceerd, was het de allereerste automatisch schakelende versnellingsbak die was ontworpen voor zwaardere vrachtwagens. Het kan met de hele aandrijflijn werken, aangezien dit transmissiesysteem al vanaf de ontwikkelingsfase is afgestemd op de motor en voertuigcomponenten. Dat draagt bij ​​aan een lager brandstofverbruik en daardoor een verminderde impact op het milieu. Het bevordert ook de veiligheid. Andere belangrijke voordelen zijn minder lawaai en trillingen en een lagere fysieke belasting voor de chauffeur.

Meer comfort voor de chauffeur

Met deze nieuwste ontwikkelingen om 30% sneller te schakelen, laat Volvo zien zich continu in te zetten om de rijeigenschappen van zijn trucks nog verder te verbeteren. “Met alle verbeteringen en nieuwe varianten door de jaren heen, heeft I-Shift laten zien uitstekend in staat te zijn om steeds geavanceerdere taken op efficiënte manieren op te lossen. Dit betekent niet alleen het leveren van hoge prestaties en een laag brandstofverbruik, maar ook uitstekende rijeigenschappen en comfort voor de chauffeur”, aldus Pär Bergstrand.

Tegenwoordig worden alle heavy-duty Volvo-trucks standaard met I-Shift geproduceerd. Sinds de introductie zijn er wereldwijd meer dan een miljoen vrachtwagens verkocht met Volvo’s unieke I-Shift-technologie.

 

Meer weten?

Neem contact met ons op »

Harbers-volvo-fh-isave-1500
Harbers-volvo-fh-isave-1024
Harbers-i-shift-volvo-trucks-1024
Harbers-volvo-fm-electric-1024
Nieuws

Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer

De General Safety Regulation (GSR): wat is het en wat betekent het voor u?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer

Welke veiligheidssystemen zijn verplicht in trucks?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer