Nieuw: Renault Trucks range 2025
De Renault Trucks T, T High, C en K zijn verder verbeterd op het gebied van verbruik, veiligheid… Lees meer
De aanzienlijke verbetering van het rijgedrag, die is toegevoegd aan aandrijflijnen op alle emissieniveaus, wordt bereikt door de nieuwe manier waarop de I-Shift-versnellingsbak samenwerkt met de motor. De update omvat een snellere activering van de koppeling, wat resulteert in een kortere koppelonderbreking. Het maakt het schakelen ook soepeler, voor een meer harmonieuze rijervaring.
“Door sneller te schakelen, is het mogelijk om de versnellingskeuze te optimaliseren en efficiënter te laten verlopen. En hoe meer schakelmomenten de weg en het terrein vereisen, des te meer zal de chauffeur de verbeteringen waarderen. Zij zullen zeker een positief verschil ervaren nu er met I-Shift tot 30% sneller kan worden geschakeld”, zegt Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager bij Volvo Trucks.
Het schakelen op hoge snelheid wordt bereikt op basis van verschillende belangrijke verbeteringen. Ten eerste leveren verbeterde sensoren nu gegevens met een hogere nauwkeurigheid aan de besturingseenheid, die is uitgerust met nieuwe software en een snellere microprocessor voor veel snellere berekeningstijden. Ten tweede zorgt een toegevoegde schijf in de versnellingsbakrem ervoor dat deze sneller reageert zodat er eerder kan worden geschakeld. Ten slotte is het luchtvolume verminderd in de verschillende bedieningssystemen, bijvoorbeeld de schakelvorken, de koppeling en de versnellingsbakrem, om nog sneller te kunnen schakelen.
Toen I-Shift in 2001 werd geïntroduceerd, was het de allereerste automatisch schakelende versnellingsbak die was ontworpen voor zwaardere vrachtwagens. Het kan met de hele aandrijflijn werken, aangezien dit transmissiesysteem al vanaf de ontwikkelingsfase is afgestemd op de motor en voertuigcomponenten. Dat draagt bij aan een lager brandstofverbruik en daardoor een verminderde impact op het milieu. Het bevordert ook de veiligheid. Andere belangrijke voordelen zijn minder lawaai en trillingen en een lagere fysieke belasting voor de chauffeur.
Met deze nieuwste ontwikkelingen om 30% sneller te schakelen, laat Volvo zien zich continu in te zetten om de rijeigenschappen van zijn trucks nog verder te verbeteren. “Met alle verbeteringen en nieuwe varianten door de jaren heen, heeft I-Shift laten zien uitstekend in staat te zijn om steeds geavanceerdere taken op efficiënte manieren op te lossen. Dit betekent niet alleen het leveren van hoge prestaties en een laag brandstofverbruik, maar ook uitstekende rijeigenschappen en comfort voor de chauffeur”, aldus Pär Bergstrand.
Tegenwoordig worden alle heavy-duty Volvo-trucks standaard met I-Shift geproduceerd. Sinds de introductie zijn er wereldwijd meer dan een miljoen vrachtwagens verkocht met Volvo’s unieke I-Shift-technologie.
De Renault Trucks T, T High, C en K zijn verder verbeterd op het gebied van verbruik, veiligheid… Lees meer
Roeland Ruygt is de nieuwe Managing Director van Volvo Trucks Nederland. Hij is de opvolger… Lees meer
De elektrische Renault trekker is één van de eerste in Europa met een 6x2 configuratie.
Lees meer