Harbers-Trucks-Renault-Trucks-Master-013

De General Safety Regulation (GSR): wat is het en wat betekent het voor u?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen aan de General Safety Regulation (GSR). Dat betekent dat een reeks veiligheidssystemen verplicht is. Welke systemen zijn dat?
Nieuws | 13-11-2024

Wat is het doel van de General Safety Regulation?

Het is de ambitie van de Europese Unie om het aantal verkeersdoden in 2050 tot nul te reduceren. De General Safety Regulation (GSR) is daarvoor een belangrijk hulpmiddel. In de GSR staat welke geavanceerde veiligheidssystemen verplicht zijn voor nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht. Het doel is om de verkeersveiligheid te vergroten en bestuurders, voetgangers en fietsers beter te beschermen.

Renault-trucks-05

Welke veiligheidsfuncties zijn sinds juli 2024 verplicht in nieuwe voertuigen?

1. Systeem dat waarschuwt als de chauffeur te hard rijdt

Te hard rijden is de oorzaak van vele ongelukken. Daarom worden voertuigen uitgerust met intelligente snelheidsondersteuning. Dit systeem wordt ook wel Intelligent Speed Assistance genoemd. Dit is een systeem dat de snelheid in de gaten houdt en de chauffeur waarschuwt als er te hard wordt gereden.

2. Event Data Recorder (EDR)

De Event Data Recorder, ook wel bekend als de ‘black box’ van auto's, registreert essentiële gegevens tijdens een ongeval. Deze data omvatten onder andere de gereden snelheid, de activiteit van het ABS-systeem, de stuurhoek en de status van de veiligheidsgordels. Deze informatie wordt gebruikt bij het analyseren van ongevallen.

3. Rijhulpsystemen voor de chauffeur

Daarnaast zijn er sinds 7 juli 2024 diverse andere rijhulpsystemen verplicht in voertuigen, zoals:

  • Noodremsysteem

Een systeem dat een mogelijke aanrijding detecteert en tracht te voorkomen door zelfstandig te remmen (Advanced Emergency Braking).

 

  • Rijbaanassistentie

Dreigt de chauffeur onbedoeld de rijstrook te verlaten? Een rijstrookassistent grijpt in als de bestuurder de rijstrook (vermeend) onbedoeld verlaat.

 

  • Is de chauffeur alert?

Vermoeid achter het stuur zitten is een van de grootste veiligheidsrisico’s in het verkeer. Daarom zijn voertuigen uitgerust met een veiligheidssysteem om de alertheid van de chauffeur te beoordelen. Dit systeem controleert bijvoorbeeld hoe lang de bestuurder al rijdt en waarschuwt wanneer een pauze nodig is.

Renault-trucks-04
Renault-trucks-06
  • Achteruitrijdetectie

Hoe goed ziet u mensen achter het voertuig als u achteruit rijdt? Met detectie, zoals een achteruitrijcamera of parkeersensoren, wordt de chauffeur gewaarschuwd voor objecten of mensen achter het voertuig.

 

  • Noodstopsignaal

Remt de chauffeur snel of krachtig af? Een knipperend remlicht of alarmlicht waarschuwt andere weggebruikers achter het voertuig.

 

  • Alcoholslot

Rijden onder invloed van alcohol is een groot veiligheidsrisico. Nieuwe voertuigen zijn voorbereid voor de installatie van een alcoholslot.

Renault-trucks-01

Welke veiligheidssystemen worden de komende jaren verplicht?

Sinds 7 juli 2024 zijn nieuwe eisen van kracht voor nieuwe voertuigmodellen die twee jaar later voor alle nieuw verkochte voertuigen ingaan, zoals het systeem voor geavanceerde afleidingswaarschuwing en bandenspanningscontrolesystemen. Een bandenspanningscontrolesysteem houdt de spanning in elke band bij en waarschuwt bij lage luchtdruk, lekkage of hoge temperatuur. Ook worden de eisen waar de noodrem aan moet voldoet verder uitgebreid om ook voetgangers en fietsers te kunnen detecteren.

Nieuws

2000e elektrische Renault-truck rolt van de band

Renault Trucks bereikte deze week een bijzondere mijlpaal: de 2000e elektrische truck is… Lees meer

Nieuwe Renault Trucks E-Tech T heeft groter rijbereik

Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model… Lees meer

Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer