Nieuwe Renault Trucks E-Tech T heeft groter rijbereik
Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model… Lees meer
Melis Logistics had onlangs in Gelderland de primeur om de weg op te gaan met de eerste Volvo FL Electric met zes accu’s. Goed voor een actieradius van ruim 450 kilometer. Dit was niet de eerste, maar zeker ook niet de laatste elektrische Volvo voor deze logistiek dienstverlener in Duiven. "Naast wijzelf, merken we dat ook onze klanten willen investeren in duurzaam transport. Voor de een is dan elektrisch de beste oplossing, voor de ander HVO100 of Bio-LNG."
Het gesprek met Marwin Melis, directeur/eigenaar van Melis Logistics, is nog maar net gestart en wagenparkbeheerder Vincent Koers legt al brochures met artist impressions van de geplande nieuwbouw voor Melis Logistics op tafel. Meteen is duidelijk hoe hoog het bedrijf duurzaamheid in het vaandel heeft. Het gaat om een nieuw warehouse aan de Roelofshoeveweg in Duiven met een opslagcapaciteit van 30.000 palletplaatsen. En vlak daarbij op Centerpoort-Noord 2 een crossdockcentrum en hoofdkantoor.
Melis: "Beide panden worden gebouwd volgens de internationale BREEAM-norm Outstanding. Dat is het hoogst mogelijke keurmerk voor duurzame gebouwen met een minimale impact op het milieu. Die panden moeten daarvoor onder meer zijn uitgerust met zonnepanelen of een windmolen en oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens. Naar alle waarschijnlijkheid investeren we ook in een eigen accu van 1 megawatt voor de opslag van groene stroom."
"Omdat het gaat om een bedrijventerrein waarvoor de eis is dat alle bedrijven die er komen zelfvoorzienend zijn als het gaat om stroom, kunnen we zo goed als zeker stroom gaan delen en uitwisselen met de andere bedrijven die zich daar gaan vestigen. We gaan ervan uit dat we dan voldoende stroom hebben voor het opladen van de elektrische vrachtwagens die we op de thuisbasis moeten opladen. Dit ook omdat we de pieken samen moeten verdelen. Een aantal van onze trucks die bijvoorbeeld dedicated voor klanten rijden, kunnen bij hen aan de laadpaal. De Volvo FM-trekker, die alleen rijdt voor Lidl in Oosterhout langs de A15 bij Nijmegen, is daar een voorbeeld van."
Melis Logistics rijdt op dit moment met drie elektrische Volvo-trucks. Een FM-trekker, een FL-bakwagen en FM-bakwagen. "Het overgrote deel van onze totale vloot bestaat uit Volvo’s. Maar liefst zo’n 8o%. En dat is niet voor niets, want ik heb een voorliefde voor het merk. Dat is mij namelijk met de paplepel ingegeven; op oude foto’s is te zien dat mijn opa ook in een Volvo reed. Wat me erin aantrekt is toch de degelijkheid, het comfort en de uitstraling. Maar dat is natuurlijk niet alles. Ook de aftersales is goed. Bovendien zijn we zeer tevreden over onze dealer Harbers Trucks in Duiven, hier om de hoek. Met hen hebben we al twintig jaar een hele goede relatie. Zij zijn ook een familiebedrijf dat gaat voor de langetermijnrelatie. Het voelt als aangetrouwde familie, om het zo maar te zeggen. We zijn blij met het contact, de flexibiliteit en de service. Ook doen zij voor ons ook het onderhoud van de trucks en leveren daarmee prima werk af."
Onderhoudscontracten voor de dieselvrachtwagens heeft Melis Logistics op dit moment niet. "Dat gaat nog gewoon uurtje-factuurtje", zegt Melis. "Voor de elektrische vrachtwagens en de vijf LNG-trucks hebben we wel een Volvo Gold-servicecontract afgesloten", aldus Koers. "Deze technieken zijn nieuw en onbekend voor ons. We willen daarom geen risico lopen op onverwachtse kosten. Daarom kiezen we liever voor zekerheid en besteden we het onderhoud uit. Sinds twee jaar hebben we voor al onze Volvo-trucks ook een Volvo Connect-contract. Daarmee kan de truck op afstand worden uitgelezen. Het helpt om te anticiperen op onderhoud en eventuele mankementen. Dat werkt goed."
De meest recente elektrische vrachtwagen waarmee Melis Logistics rijdt, is de Volvo FL Electric met 6 accu’s. Deze krachtige bakwagen heeft een beschikbare accucapaciteit van zo’n 451 kWh en daarmee een actieradius van ruim 450 kilometer op een enkele lading. De FL is uitgerust met een innovatieve laadbak, voorzien van een vloeistofdichte vloer die bestendig is voor de toekomstige ADR-richtlijnen.
Inmiddels rijdt de logistiek dienstverlener ook alweer een jaar met een elektrische Volvo FM-trekker. Koers: "We hebben deze e-truck aanvankelijk aangeschaft om elektrisch transport te verrichten voor een van onze klanten, die dat van ons verlangde. Alleen ontbrak het daar op dat moment nog aan goede laadmogelijkheden. Tegelijkertijd bleek een andere klant waarvoor wij rijden, Rittal, geïnteresseerd om elektrisch rijden te proberen. We zijn om tafel gegaan en hebben een passende tariefstelling met elkaar afgesproken."
Rittal, met vestging in Zevenaar, is onderdeel van een Duits bedrijf en levert kastensystemen en behuizingen voor klimatisering, stroomverdeling, IT-infrastructuur en software. Melis rijdt dagelijks met ongeveer twaalf trucks voor hen, waaronder sinds mei 2023 dus ook met een elektrische Volvo-truck. "Het mooie van elektrisch is dat het niet alleen emissieloos is, maar ook stil. En dat is weer erg praktisch voor bijvoorbeeld nachtdistributie", aldus Melis.
Naast de inzet van de elektrische vrachtwagen, rijdt Melis Logistics ook met dieseltrucks voor Rittal. Daarvoor wordt HVO100 ingezet. "Voor de productie van deze biobrandstof zijn geen fossiele grondstoffen nodig. Daardoor zijn de CO2-uitstoot en andere emissies veel kleiner, tot wel 90%", zegt Melis. Ook voor Lidl en andere klanten rijden ze met HVO100. In totaal gaat het om vijfentwintig Volvo’s die op deze biodiesel rijden.
Daarnaast wordt ingezet op (Bio-)LNG-trucks. Want waar de prijs daarvan de afgelopen jaren over de kop is gegaan, is het prijsniveau inmiddels weer normaal en geldt er een interessante kilometer-kostprijs. "(Bio-)LNG biedt ook mogelijkheden om de CO2-uitstoot te verlagen. Het is daarbij wel gebleken dat, met de wisselende prijzen van de verschillende brandstofsoorten, het belangrijk is om goede afspraken met klanten te maken. Om die reden is het ook zo belangrijk altijd een brandstofclausule op te nemen", zegt Koers. "Ook is het goed om aan risicospreiding te doen en dus een divers wagenpark te hebben als het gaat om brandstoffen. Het mooie is dat Volvo Trucks ons dat kan bieden."
Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model… Lees meer
De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer
Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer