Meer brandstof besparen met de nieuwste I-See

Meer brandstof besparen met de nieuwste I-See
Nieuws | 19-03-2013

Volvo Trucks heeft een nieuwe versie van I-See geïntroduceerd, de intelligente software in de nieuwe Volvo FH-serie die brandstof bespaart wanneer een truck in heuvel- en bergachtig terrein rijdt. U heeft continu informatie over topografische omstandigheden, gevoed vanuit een centrale server.

Alle trucks die zijn uitgerust met I-See hebben voortaan dezelfde brandstofbesparende informatie, waardoor nog meer op brandstof kan worden bespaard bij trucks die veelvuldig in heuvel- en bergachtig terrein rijden. Het grote verschil met de eerste I-See is dat een truck niet eerst zelf in een bepaald gebied kilometers moet hebben afgelegd om toch optimaal te kunnen profiteren van deze software.

I-See laat zich het beste omschrijven als een automatische piloot, die op een gegeven moment op basis van de verzamelde actuele data, de keuze van versnelling, acceleratie en motorrem van het voertuig overneemt. Dat leidt tot een bijzonder efficiënte manier van brandstofzuinig rijden met een besparing die kan oplopen tot 5%. Alle trucks die zijn voorzien van I-See hebben continu up-to-date informatie over de hellingshoek van de heuvel die op een gegeven moment in het traject nadert. De trucks hebben dankzij deze software infokarmatie die altijd actueler is dan de informatie op kaarten die na verloop van tijd verouderd raakt.


 

I-See weet wanneer uw truck een helling nadert

I-See werd in september 2012 gelanceerd als één van de belangrijkste innovaties van de nieuwe Volvo FH-serie. Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden moet wel de cruise control in de Volvo-truck geactiveerd zijn, omdat de software samenwerkt met de aandrijflijn en GPS. Op basis van de centraal verzamelde gegevens weet I-See dat een truck een helling nadert, waarna de snelheid wordt verhoogd tot aan de maximum snelheid om meer vaart te maken. De truck blijft vervolgens dankzij de kinetische energie langer in een hogere versnelling rijden. Er wordt dan geen brandstof verspild, omdat de chauffeur de vrachtwagen te lang in een te lage versnelling laat rijden dan strikt noodzakelijk is.

‘Rollen’ om zo min mogelijk brandstof te gebruiken

Wanneer de truck de top nadert, zorgt I-See ervoor dat deze niet onnodig accelereert.  De aandrijflijn wordt kort voor de afdaling ontkoppeld, zodat de truck kan gaan ‘rollen’ en het aantal remingrepen tot een minimum wordt beperkt en er dus energie wordt bespaard. Op basis van eerder verzamelde gegevens weet I-See dat de afdaling eindigt en terwijl de snelheid heuvelafwaarts toeneemt, wordt de motorrem tijdig en geleidelijk bediend. De eigenschappen van I-See komen optimaal tot hun recht op het moment dat een afdaling direct wordt gevolgd door een volgende helling. De truck blijft rollen om vaart te maken en gebruikt zo veel mogelijk beschikbare kinetische energie, waardoor het minder brandstof kost om de volgende heuvel te beklimmen.

Nieuws

Honderd elektrische trucks voor DFDS

Logistieke onderneming DFDS breidt zijn vloot elektrische Volvo-trucks verder uit.

Lees meer

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische truck?

Gaat u een elektrische truck kopen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie.

Lees meer

Zilveren jubileum voor Harbers Trucks

Harbers Trucks viert een indrukwekkende mijlpaal: 25 jaar toewijding als Volvo Trucks dealer… Lees meer