E.J. Bos_69BSP2 (8)

Maximale flexibiliteit en lagere CO2 uitstoot

E.J. Bos Diervoeding is met nieuwe Volvo FM klaar voor de toekomst.
Nieuws | 27-09-2022

E.J. Bos Diervoeding uit Ederveen is al jaren een vaste klant bij Harbers Trucks en rijdt ook al lang met Volvo FM’s. Het bedrijf uit Ederveen heeft recent een nieuwe Volvo FM in gebruik genomen die is geleverd door Harbers Trucks Barneveld. Door de grote raampartij en lage portierlijn biedt deze truck uitstekend zicht rondom, ideaal voor goed zicht op de boerenerven waar E.J. Bos Diervoeding dagelijks komt.

Waar andere chauffeurs misschien liever de grootste truck rijden is dat voor de chauffeurs van E.J. Bos anders. Zij manoeuvreren vaak op krappe laad- en losplekken waarvoor de Volvo FM ideaal is, aldus logistiek manager Bart Uittenbogaard. De onlangs afgeleverde truck is een bijzonder exemplaar. Al valt het niet direct op: de truck is al helemaal voorbereid op de trailer die eraan gekoppeld wordt. Op de truck bevinden zich twee PTO’s (Power Take Off), compressorsystemen die gebruikmaken van de stroomafname van het voertuig zelf. De oliepomp, die nodig is voor de sleepketting en de sluis onder de trailer en de blower, wordt gebruikt om de lading de silo’s in te blazen.  

Besparen op transportkosten

De bijbehorende trailer is bijzonder. De open bulkwagen is custom-built en er rijden tot nu toe vier soortgelijke exemplaren rond in Nederland. De trailer is uitgerust met oprolzeil en laadopening over de lengte van de trailer waardoor deze met de shovel geladen kan worden. Het lossen kan, anders dan met de kiepende bakwagens, door de schuiven onder de vakken te openen en het product met een sleepketting naar achteren te trekken. Daar zit een sluisblowerinstallatie die het product in de silo blaast. Hierdoor hoeft niet de hele tank op druk gezet te worden, maar alleen in de sluis.  Ook kan er desgewenst via een glijgoot razendsnel worden gelost in bijvoorbeeld een ontvangstput bij de fabriek of bij een klant. De schuiven maken het ten opzichte van de bakwagens en bulkkippers mogelijk om een onafhankelijke losvolgorde te volgen.

“Dankzij het oprolzeil en de laadopening over de gehele lengte van de trailer kunnen veel soorten retourvrachten geladen worden. Hierdoor worden lege kilometers gereduceerd en dat zorgt voor een ontzettende besparing op transportkosten en de CO2-uitstoot per ton veevoer”, legt Bart uit.

E.J. Bos_69BSP2 (7)

Prettige samenwerking

Inmiddels heeft E.J. Bos Diervoeding 15 Volvo’s in haar wagenpark, allemaal geleverd door Harbers Trucks. De samenwerking beschrijft Bart Uittenbogaard als erg prettig: “Korte lijnen, snel schakelen, precies zoals wij zelf ook graag werken. Het is fijn om de planning van het onderhoud al ver vooruit vast te leggen, zo weten we waar we aan toe zijn en kunnen we hier in onze eigen planning ook rekening mee houden.”

Zowel E.J. Bos als Harbers Trucks zijn nog echte familiebedrijven, waarin de familie ook werkzaam is. Dat merk je, vindt Bart. “Iedereen zet zich goed in om tot het beste resultaat te komen. Omdat wij al zo lang samenwerken verloopt ook de aankoop van nieuwe trucks erg vlot. De verkoopadviseur kent ons bedrijf en weet wat wij nodig hebben. Hij kan zich verplaatsen in ons werk, waardoor er altijd een passend advies gegeven wordt.”

Nieuws

Renault Trucks onthult het design van zijn elektrische T- en C-modellen

Renault Trucks heeft de modellen van zijn 100% elektrische heavy-duty range onthuld. De… Lees meer

Circulus over de Volvo FL Electric: ‘De truck overtreft onze verwachtingen’

Circulus rijdt sinds anderhalf jaar met deze elektrische 4x2-bakwagen, die is geleverd… Lees meer

Renault Trucks assembleert en distribueert voortaan E-cargo bikes met Kleuster

Gedreven door dezelfde missie om professionele mobiliteit te decarboniseren, heeft Renault… Lees meer