Door in 2025 zogeheten zero-emissie zones in te stellen wordt de transitie naar elektrisch vervoer versneld. Er worden echter uitzonderingen gemaakt voor bestaande Euro VI voertuigen. Wij zetten de feiten op een rijtje.
In 13 Nederlandse gemeenten zijn op dit moment milieuzones voor dieselvrachtauto’s van kracht. Dat zijn: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht. De gemeente Haarlem voert per 1 januari 2022 een milieuzone voor vrachtauto's in. In 2025 komen er zogeheten zero emissie zones bij. Dit zal gebeuren in – tot nu toe – 30 gemeenten.
Uitzonderingen
Voor bestaande voertuigen op fossiele brandstof geldt in de zero emissie zones op 1-1-2025 een uitzondering. Dan moet er wel aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Euro VI bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn mogen tot 1-1-2030 de zero emissie zone in
- Een Euro VI trekker met oplegger die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is, mag tot 1-1-2030 de zero emissie zone in
- Euro V bestelauto’s hebben tot 1 januari 2027 uitstel
- Euro VI bestelauto’s hebben tot 1 januari 2028 uitstel
Subsidie en fiscaal voordeel
Als u nu investeert in een elektrische truck of bestelwagen dan kunt u profiteren van fiscaal voordeel en subsidies. Het belastingvoordeel kan oplopen tot netto 12%. Met de MIA kan investeringsaftrek worden aangevraagd die oploopt tot 36% van het investeringsbedrag. Overigens komt de aftrek boven op de gebruikelijke investeringsaftrek. Een andere regeling is Vamil. Deze biedt de mogelijkheid 75% van een investering op een willekeurig moment af te schrijven.
Bij aanschaf van een nieuwe, volledig elektrische bedrijfswagen kan ook nog gebruik gemaakt worden van de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's). Dit kan oplopen tot een subsidie van maximaal 5000 euro voor iedere bedrijfsauto.
Het exacte financiële voordeel van de MIA en Vamil is afhankelijk van de situatie. Harbers Trucks kan u hierbij helpen.
Neem contact op »