van-kemenade.jpg

Gered door de veiligheidscabine van de Volvo FH

Smalend spreken chauffeurs van andere merken soms over betonblokken boven de weg. Dat was ooit de Zweedse veiligheidstest om de sterkte van een cabine te beproeven. De test is niet meer verplicht. Volvo gebruikt ‘m nog. “Gelukkig wel”, zegt Piet van Kemenade.
Nieuws | 21-09-2017
Piet (68) kwam het betonblok tegen op 8 augustus 2014. In de vorm van een koeloplegger die remde voor een eerder ongeval. Maar het is vooral de ravage die Piet veroorzaakte waardoor de beelden het Belgische journaal hebben gehaald. Het was op de weg terug vanuit Frankrijk. Op de autosnelweg bij Ieper in België is hij er even niet bij. Gelukkig reed hij een Volvo-truck die is voorzien van een extra versterkte cabine. Die absorbeert de energie die vrijkomt bij zo’n aanrijding. Het gaf Piet voldoende ruimte om te overleven. “Van het ongeval zelf weet ik helemaal niets. Ik weet alleen van een brandweerman op een soort steiger die de deur losmaakte. En die in zijn verbazing toeriep: ‘Hij leeft nog.’ Ik ben een week in slaap gehouden. Daarna heb ik op de intensive care gehoord wat ik heb gemist. Ik ben met een snelheid van 80 km/u achterop een voorganger gebotst. De opleggerkoppeling van mijn voorligger is door de klap losgeraakt. Dat is een deel van mijn geluk geweest. Het gaf mij iets meer ruimte om de energie van de botsing te absorberen. Door die losgeraakte oplegger zijn meerdere voertuigen bij het ongeval betrokken geraakt. Gelukkig heeft niemand blijvend letsel opgelopen. In de maanden na het ongeval heb ik mijn zwaar beschadigde combinatie verkocht. Ik verwachtte nooit meer te werken.” “Toch ben ik, na maanden van revalidatie om te herstellen van verwondingen aan mijn hoofd en het linker deel van mijn bovenlichaam en arm, weer aan het werk. Dat heb ik vooral aan de solide constructie van de Volvo-cabine te danken. Iedereen die de wrakstukken heeft gezien, kan dat beamen. Op 2 januari 2015 heb ik weer een nieuwe truck gekocht. Opnieuw een Volvo, dat begrijp je wel. Het is een FH 500. Meer dan genoeg voor mijn werk. Onder mijn bedrijfsnaam ‘Slat Cleaning’ maak ik roosters schoon in kippenstallen van boeren in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In de oplegger staat de wasinstallatie waarmee ik dat werk doe. De combinatie weegt ongeveer 35 ton.” “De vorige Volvo kocht ik zonder speciale veiligheidsvoorzieningen. Dat was me toen te kostbaar. Daar ben ik nu overheen gestapt. Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks in Barneveld ondersteunt me uitstekend. Ze hebben de truck op mijn verzoek volgestopt met de modernste veiligheidsvoorzieningen zoals Lane Changing Support (LCS) en Forward Collision Warning met noodremfunctie.”
dashboard.jpg
slat-cleaning.jpg
Nieuws

Een maatwerktruck voor specialistisch werk van Van Hooft Transport

Van Hooft Transport heeft een maatwerktruck met Erkin-autolaadkraan in gebruik genoemen.… Lees meer

Tour met bijzondere Renault Trucks E-Tech T

Renault Trucks gaat met een unieke truck een Europese tour doen. De Renault Trucks E-Tech… Lees meer

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische truck?

Gaat u een elektrische truck kopen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie.

Lees meer