Euro 6 vraagt om ander onderhoud

Met de komst van Euro 6 breekt een nieuw technologisch tijdperk aan. De complexiteit is enorm vergroot en ondanks het feit dat Volvo Trucks erin is geslaagd om het meest ‘eenvoudige’ systeem op de markt te introduceren, betekent het een nieuw tijdperk in onderhoud. Dat is ook de reden dat steeds meer zelfreparerende transportondernemingen overgaan tot een reparatie- en onderhoudscontract.
Nieuws | 14-03-2014

Met de komst van Euro 6 breekt een nieuw technologisch tijdperk aan. De complexiteit is enorm vergroot en ondanks het feit dat Volvo Trucks erin is geslaagd om het meest ‘eenvoudige’ systeem op de markt te introduceren, betekent het een nieuw tijdperk in onderhoud. Dat is ook de reden dat steeds meer zelfreparerende transportondernemingen overgaan tot een reparatie- en onderhoudscontract.

Voor de reeks zware motoren, de D11 en D13 heeft Volvo Trucks gekozen voor het beproefde en geteste SCR-emissiesysteem (Selective Catalytic Reduction). SCR heeft bewezen dat het zeer efficiënt is in de nabehandeling van emissies en bovendien optimaal voldoet aan de Euro 6-vereisten. Verder heeft Volvo Trucks de katalytische coating van de SCR-eenheid en het AdBlue-injectiesysteem verbeterd. Hoewel Volvo Trucks gekozen heeft voor relatief eenvoudige techniek, in vergelijking tot de concurrenten, blijft deze zeer complex.

Kostenefficiënte technologie
Om te kunnen voldoen aan Euro 6 moet de hitte in het uitlaatsysteem op een min of meer constant hoog niveau worden gehouden. Volvo Trucks heeft daarom de SCR-oplossing gecombineerd met een niet-gekoelde EGR-recirculatie (Exhaust Gas Recirculation) en een dieseldeeltjesfilter (DPF) voor de Euro 6-motoren D11 en D13. Om het een en ander te regelen zijn veel sensoren geplaatst; zij zorgen voor het juiste inspuitmoment, de juiste temperatuur en regelen de uiteindelijke uitstoot. In wezen is het een kleine chemische fabriek die er op gericht is de emissie zo laag mogelijk te krijgen. De technologische oplossing voor de D5-, D8- en D16-motoren is een combinatie van het gekoelde EGR-systeem, het deeltjesfilter en SCR.

Volvo Gold Contract
De voortschrijdende techniek en de wens naar een zo groot mogelijke beschikbaarheid zorgen ervoor dat onderhoud essentieel is voor elke transporteur. Dat is ook de reden dat Volvo Trucks uitgebreide onderhoudscontracten levert, die aan de nieuwe voertuigen zijn gekoppeld. Met het nieuwe Volvo Gold Contract belooft Volvo Trucks maximale beschikbaarheid van uw truck. Dit is mogelijk dankzij de nieuwe Telematicgateway (TGW), waarmee de werkplaats op afstand toegang kan krijgen tot de truck. Naast dit uitgebreide contract is het ook mogelijk een zogeheten Blue Contract af te sluiten dat het reguliere onderhoud regelt.

Nieuws

Honderd elektrische trucks voor DFDS

Logistieke onderneming DFDS breidt zijn vloot elektrische Volvo-trucks verder uit.

Lees meer

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische truck?

Gaat u een elektrische truck kopen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie.

Lees meer

Zilveren jubileum voor Harbers Trucks

Harbers Trucks viert een indrukwekkende mijlpaal: 25 jaar toewijding als Volvo Trucks dealer… Lees meer