elektrische-renault-truck-elk-marktsegment-1500.jpg

Renault Trucks biedt vanaf 2023 een elektrische range voor elk segment

Renault Trucks zet zijn investeringen in elektrische mobiliteit voort. Vanaf 2023 zal er een volledig elektrische Renault Trucks-range beschikbaar zijn voor elk segment, namelijk distributie, bouw en lange afstand.
Nieuws | 25-03-2021
Om deze ontwikkelingen te ondersteunen en om een volledige en concurrerende range Renault Trucks-modellen op de markt te kunnen aanbieden, richt de onderneming een organisatie op die zich specifiek bezighoudt met elektrische mobiliteit. Renault Trucks bevestigt hiermee zijn inzet voor transport zonder fossiele brandstoffen.

Op weg naar koolstofvrij transport

Om de doelstelling van het akkoord van Parijs te helpen bereiken om de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 1,5°C ten opzichte van het pre-industriële niveau, verbindt Renault Trucks zich ertoe om de vrachtwagenmarkt te transformeren door zijn vloot geleidelijk te elektrificeren om binnen 30 jaar koolstofneutraal (CO2) te worden. Aangezien vrachtwagens een levensduur van tenminste tien jaar hebben, moeten alle vrachtwagens die tegen 2040 worden geproduceerd, zonder fossiele brandstoffen rijden. Batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische energie zullen van cruciaal belang zijn om deze grote transformatie naar koolstofvrij transport te realiseren.

Een Z.E. trekker- en bouwtruck vanaf 2023

In maart 2020 start Renault Trucks met de serieproductie van de tweede generatie elektrische voertuigen in de fabriek van Blainville-sur-Orne. Renault Trucks beschikt voortaan over een compleet volledig elektrische range op de markt, van 3,1 tot 26 ton. Met de Renault Trucks D Z.E., D Wide Z.E. en de Renault Trucks Master Z.E. voldoet het aan de eisen van het stadsvervoer, de levering, de distributie en de afvalinzameling. Maar Renault Trucks wil de elektrificatie van voertuigen uitbreiden naar alle toepassingen. Er worden voorbereidingen getroffen om vanaf 2023 een Z.E.-trekker op de markt te brengen die voldoet aan de behoeften van het regionale en interregionale vervoer. Tegen die tijd zal ook een volledig elektrisch aanbod voor de stedelijke bouw beschikbaar zijn. In de tweede helft van dit decennium zal Trucks een range elektrische vrachtwagens op waterstof brandstofcellen kunnen aanbieden, die vooral bestemd zijn voor veeleisende en zware langeafstandstransporten.

100% fossielvrij in 2040

"Elektrische mobiliteit is de pijler van onze strategie en we willen op dit gebied een leidende rol spelen", kondigde Bruno Blin, President van Renault Trucks, aan. "We streven ernaar dat 35% van onze verkopen elektrisch is in 2030. Tegen 2040 zullen al onze voertuigreeksen 100% fossielvrij zijn." Om deze doelstellingen te bereiken, wordt Renault Trucks gesteund door gespecialiseerde afdelingen, zowel in Onderzoek en Ontwikkeling als in de verkoop- en aftersalesorganisatie. Op het gebied van R&D wil Renault Trucks de belangrijkste technologische uitdagingen van deze revolutie aangaan door middel van strategische partnerschappen, maar ook door gebruik te maken van de synergieën binnen de Volvo Group, waartoe het bedrijf behoort, om de volumes te vergroten en de kosten te verlagen.

Partnerships

Om de transporteurs de beste oplossingen op het gebied van elektrische mobiliteit te bieden, zal Renault Trucks profiteren van de werkzaamheden van de nieuwe business unit van de Volvo Group die zich bezighoudt met middelzware vrachtwagens, een kernsegment voor de gefaseerde invoering van elektromobiliteit voor vrachtwagens. Renault Trucks zal ook profiteren van de partnerschappen die ontwikkeld zijn door Volvo Energy, de nieuwe entiteit van de groep die zich bezighoudt met de levering, het tweede leven en de recycling van batterijen, evenals met oplaadoplossingen. Voor wat betreft de ontwikkeling van batterijpakketten specifiek voor toepassingen in zware vrachtwagens, zal worden geprofiteerd van de strategische alliantie tussen de Volvo Group en Samsung SDI. Om deze duurzame overgang te vergemakkelijken, zal Renault Trucks ook kunnen rekenen op de steun van zijn nieuw R&D-centrum in Lyon - de X-Tech Arena - dat tegen begin 2023 zal worden gebouwd dankzij een investering van 33 miljoen euro.

Klanten helpen met elektrische mobiliteit

Voor de verkoop en marketing van de Z.E.-range en de ondersteuning van de klanten heeft Renault Trucks een nieuwe eenheid opgericht die verantwoordelijk is voor de projecten rond elektrische mobiliteit, om zowel de operationele efficiëntie als de klantentevredenheid te verbeteren. Dit team heeft een grote expertise opgebouwd en werkt aan de ontwikkeling van partnerschappen met alle betrokken partijen (o.a. transporteurs, distributeurs, overheden, energieleveranciers) om een intelligent en concurrerend elektrisch aanbod met toegevoegde waarde voor de transporteurs voor te stellen.

Compleet vervoerspakket

Ten slotte heeft Renault Trucks ervoor gezorgd dat het aanbod van voertuigen ook diensten omvat om het leven van hun klanten te vergemakkelijken tijdens het zoeken naar de best passende oplossing voor de bedrijfsactiviteit. Naast de bedrijfswagens biedt Renault Trucks een compleet vervoerspakket aan, inclusief accu's, oplossingen voor het installeren van laadvoorzieningen bij de klant, energie-optimalisatie, reparatie en onderhoud, financiering en verzekering. Renault Trucks, dat zich inzet om klanten zorgeloos te laten ondernemen, wil de fabrikant zijn die gemoedsrust belooft. In deze huidige periode van grote veranderingen en onzekerheid is dit ongetwijfeld hetgeen waar transporteurs het meeste behoefte aan hebben.

Meer weten?

Neem contact op met uw Harbers Trucks-vestiging.

Neem contact met ons op »

elektrische-renault-truck-elk-marktsegment-1024.jpg
Nieuws

Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer

De General Safety Regulation (GSR): wat is het en wat betekent het voor u?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer

Welke veiligheidssystemen zijn verplicht in trucks?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer