Primeur voor HVC - FM Low Entry (1)

Eerste Volvo FM Low Entry-trucks van Nederland

Afval- en energiebedrijf HVC heeft een primeur: als eerste in Nederland neemt het twee nieuwe Volvo FM Low Entry-trucks in gebruik.
Nieuws | 07-05-2025

HVC zamelt grofvuil in met Volvo FM Low Entry

HVC gaat met de Volvo FM Low Entry, die zich onderscheidt met een extra lage instap en vergroot zicht, grofvuil inzamelen. De voertuigen zijn voor het eerst te zien op de stand van Volvo Trucks tijdens de ReinigingsDemoDagen op 14 en 15 mei in Biddinghuizen.

Energie- en afvalbedrijf HVC zet twee nieuwe Volvo’s FM Low Entry met achterlader in voor het inzamelen van grofvuil bij particulieren in Velsen en Lelystad. “Toen we de deze vrachtwagen zagen, waren we direct overtuigd”, zegt Evert-Jan Plas, wagenparkbeheerder van HVC. “De Volvo FM Low Entry biedt een perfecte combinatie van wendbaarheid, laadvermogen en batterijcapaciteit en heeft daarnaast een lage instap en een vergroot zichtveld voor de chauffeur. En dat allemaal zonder uitlaatemissies.”

Primeur voor HVC - FM Low Entry (3)

Hetzelfde laadvermogen als een dieseltruck

Met een wielbasis van 3,60 meter is de truck compact en zeer geschikt voor inzet in woonwijken. Tegelijkertijd biedt de vrachtwagen met deze opbouw een netto laadvermogen van elf ton, vergelijkbaar met een dieselvariant. “In de praktijk laden we overigens maximaal zeven ton omdat grofvuil vooral volumineus is. En actieradius is voor ons geen issue, want we rijden maximaal honderd kilometer op een dag”, legt Plas uit.

De trucks zijn af-fabriek voorzien van een elektrische Power Take-Off (e-PTO) voor de aandrijving van de opbouw, die ook draait op de accu’s van het voertuig. Beide FM Low Entry-trucks hebben vier accupakketten – voor HVC voldoende om een volledige dag te kunnen rijden en werken.

Bekijk de Volvo FM Low Entry

Elektrische truck met extra lage instap

De Volvo FM Low Entry onderscheidt zich door de extra lage instap. “We willen geen inzamelwagens meer met een treeplank aan de achterkant. Voor de veiligheid is het beter als bijrijders niet meer achterop het voertuig staan, maar meerijden in de cabine. Het aantal stops op een dag is afhankelijk van het aanbod, maar alles bij elkaar stappen zij heel wat keren in en uit. Dankzij de lage instap van de FM Low Entry gaat dat heel makkelijk, ook aan de passagierszijde”, vertelt Plas. 

Hij vervolgt: “De wettelijke regels voor achterladers worden steeds strenger. Zo is sinds vorig jaar een inklapbeveiliging verplicht, om er zeker van te zijn dat treeplanken omhoog geklapt zijn bij het achteruitrijden. Zijn ze niet ingeklapt, dan slaat het voertuig automatisch af en is deze kortstondig niet te gebruiken. Met de Volvo FM Low Entry met deze opbouw is dat geen issue meer vanwege het ontbreken van treeplanken.”

FM Low Entry zijaanzicht
FM Low Entry zijaanzicht open deur
FM Low Entry zijaanzicht open deur instap
FM Low Entry lage in- en uitstap

Meer zicht, makkelijker manoeuvreren

Chauffeurs die met de Volvo FM Low Entry rijden, profiteren van een beter direct zicht dan in de meeste andere trucks. De truck voldoet daarmee aan de strengste veiligheidsvoorschriften voor steden.

Bovendien is de vrachtwagen, door de soepele, elektrische aandrijflijn en standaard Volvo Dynamic Steering, gemakkelijk manoeuvreerbaar door smalle straten en wordt het chauffeurscomfort vergroot. “We hebben gekozen voor de ruimste cabine, met genoeg ruimte voor de chauffeur en twee bijrijders. De cabine heeft een vlakke vloer en achterin zit zelfs een koelkast, handig voor warme dagen.”

FM Low Entry zicht

Opladen op eigen terrein

De Volvo FM Low Entry-trucks worden opgeladen bij de HVC-locaties in Velsen en Lelystad, al heeft het bedrijf op alle zeven vestigingen laadfaciliteiten. “Na werktijd staan de voertuigen gemiddeld veertien uur stil en dat is meer dan genoeg om ze volledig op te laden”, legt Plas uit. “In Velsen hebben we recent een laadplein geopend waar we acht voertuigen tegelijkertijd kunnen opladen. Ook bij onze vestiging in Lelystad kan aan het eind van de werkdag worden geladen.”

Voor HVC is deze aanschaf een belangrijke stap in het verder verduurzamen van het wagenpark. “We zijn sinds 2018 bezig met elektrisch rijden en inmiddels heeft bijna 20% van onze 400 voertuigen een elektrische aandrijving. Ons doel is om in 2030 zo’n 80% van ons wagenpark verduurzaamd te hebben. Naast het feit dat we dat als bedrijf belangrijk vinden, doen we dat ook omdat steeds meer gemeenten in ons werkgebied milieuzones en zero-emissiezones invoeren.”

Primeur voor HVC - FM Low Entry (2)

Volvo FM Low Entry is te zien op ReinigingsDemoDagen

De Volvo FM Low Entry-trucks waarmee HVC gaat rijden, zijn voor het eerst te zien op de stand van Volvo Trucks bij de ReinigingsDemoDagen. De vakbeurs voor de afval- en reinigingsbranche is op 14 en 15 mei 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.

Meer weten over de Volvo FM Low Entry?

Nieuws

Eerste Volvo FM Low Entry-trucks van Nederland

HVC gaat grofvuil inzamelen met twee Volvo FM Low Entry-trucks. De voertuigen zijn te zien… Lees meer

Wat kun je met Volvo-trucks op (bio-)LNG?

Trucks op (bio-)LNG zijn een groeiende oplossing voor transportbedrijven om hun CO2-voetafdruk… Lees meer

Mijlpaal: Volvo Trucks zet 5.000 elektrische vrachtwagens op de weg

Sinds 2019 biedt Volvo Trucks elektrische vrachtwagens aan en sindsdien zijn klanten in… Lees meer