De LZV-combinaties bestaan uit een 6x2-bakwagen met gestuurde naloopas, een 2-assige gestuurde dolly en een trailer. Eigenaar Peter van Setten spreekt van een win-winsituatie. “Met een LZV kun je meer lading vervoeren en door de inzet van LNG-trucks is dat ook nog eens een stuk duurzamer. Hiermee reduceren we onze CO2-uitstoot met 20 procent. Dat past bij onze ambitie om het transport te verduurzamen, iets dat onze opdrachtgever ook zeer op prijs stelt. We kijken of we straks op bio-LNG kunnen rijden, want dat reduceert de CO2-uitstoot tot nul.”
Gunstige businesscase
De inzet van LNG-trucks biedt ook financieel voordeel. “Deze trucks gaan de meeste kilometers maken in Duitsland en daar hoef je geen Maut te betalen met een LNG-truck”, vertelt Van Setten. Daarnaast geldt er in Nederland sinds 1 januari een stimuleringsregeling voor LNG, met een korting van 18,7 eurocent per kilogram LNG aan de pomp. “Bovendien heeft de provincie Gelderland een subsidieregeling van 8.000 euro per LNG-truck waar we ook aanspraak op kunnen maken. Dat zorgt voor een goede businesscase, iets waarin Harbers Trucks ons ook uitstekend heeft ondersteund.”
Maximale inzet
De trucks gaan zo’n 180.000 kilometer per jaar maken, vertelt Van Setten. “We willen ze zoveel mogelijk inzetten om het maximale rendement uit de trucks te halen, zo’n 20 uur per dag. Deze trucks zijn ook geschikt voor het BDF-wissellaadsysteem, waarmee chauffeurs eenvoudig complete containers kunnen laden en lossen. Daardoor staan de trucks minder lang stil.”
Over P. van Setten Transport
P. van Setten Transport is een veelzijdig logistiek dienstverlener. Van Setten: “Wij bestaan 24 jaar en voeren nationaal en internationaal verschillende soorten transport uit, variërend van winkeldistributie en verhuizingen tot tanktransport, netwerkdistributie en zwaar transport.”
Meer weten?
Meer weten over
Volvo LNG-trucks?
Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Uw verkoopadviseur rekent het graag voor u uit.
Neem contact met ons op.