DHL wil niet wachten tot milieunormen daadwerkelijk worden gehandhaafd, maar vooroplopen en nu al ervaring opdoen met elektrische voertuigen; ook in het zwaardere segment. Het bedrijf verwacht met de
Volvo FL Electric een actieradius van zo’n 240 kilometer te kunnen halen; ruim voldoende voor de dagelijkse inzet op de trajecten waar de trucks worden ingezet.
Af fabriek: efficiënte en duurzame productie
Het feit dat Volvo als eerste fabrikant fabrieksmatig elektrische vrachtauto’s produceert, was voor DHL een van de voornaamste redenen om voor Volvo Trucks te kiezen. Alle onderdelen zijn daarmee optimaal op elkaar afgestemd waardoor een efficiënte én duurzame productie gerealiseerd kan worden.
Om de routes optimaal in te plannen, kan DHL gebruikmaken van Volvo’s Electric Range Simulator via Volvo Connect. Hiermee kan worden getoetst of een geplande route haalbaar is. In de Range Simulator kunnen de route, belading, temperatuur en laad- en losgewichten per locatie worden ingegeven waarna het systeem berekent wat mogelijk is.
Bekijk de Volvo FL Electric »
Goed zichtveld
Naast het uitstootvrije karakter van de
Volvo FL Electric speelde het goede zichtveld van de truck een belangrijke rol in de keuze voor Volvo Trucks. De voertuigen zijn voorzien van extra ramen voor een beter overzicht en minder dode hoeken. Zo loopt er een raam tot aan het vloerniveau aan de bijrijderskant. Ook bevindt er zich een extra raam achter de stoel van de bijrijder. Daarnaast zijn de drie trucks voorzien van extra camerasystemen waaronder een Orlaco CornerEye voor een 270-graden beeld rondom de truck.
Ruim 200 zuinige en veilige Volvo-trucks voor DHL
Naast de Volvo’s FL Electric heeft DHL onlangs ook 107
Volvo FM-trekkers, vier
Volvo FM-bakwagens LZV en 88
Volvo FE-bakwagens aangeschaft. De eerste 16 Volvo FM-trekkers uit deze order zijn inmiddels geleverd. Deze voertuigen worden vooral ingezet voor de pakketdistributie tussen de 16 sorteercentra van DHL en de 140 CityHubs verspreid over Nederland. De Volvo’s FM beschikken over een 420 pk-motor en een koppel tot 2300 Nm met een breed toerenbereik.
“Als DHL willen we dat pakketten snel, veilig en tijdig op hun bestemming aankomen. Maar het moet ook zo duurzaam mogelijk gebeuren. Over langere afstanden is elektrisch vervoer nog een stap te ver. HVO biedt hier als plantaardige, niet-fossiele brandstof voorlopig uitkomst. We willen onze hele vloot zo snel mogelijk overschakelen op HVO-diesel, waardoor we toch tot 90% besparen op CO2-uitstoot. Dat past in ons beleid van maximaal reduceren. De overige 10% komt in aanmerking voor ons compensatiebeleid. En waar mogelijk kiezen we uiteraard voor elektrisch”, verklaart Roelof Hofman, COO van DHL Parcel.
Meer weten?
Neem contact met ons op »