Chauffeurservaringen: Nederlandse chauffeurs testen I-Shift Dual Clutch en de Volvo FH16 750pk

Nieuws | 11-12-2014

In Nederland kregen enkele chauffeurs onlangs de mogelijkheid om als eersten met de I-Shift Dual of met de krachtige Volvo FH16 750pk te rijden. We vroegen vijf gelukkigen naar hun ervaringen.

‘Dit is écht het summum’

Joop aan ’t Goor is positief. Sterker nog, hij was direct na de proefrit in de FH I-Shift Dual Clutch  laaiend enthousiast, en hij is dat tijdens het interview nog steeds. “Ik vind die nieuwe Volvo-serie écht de droom van de beroepschauffeur. Het stuurt prachtig, je kunt schitterend overzicht behouden, het schakelt fantastisch en de wagen heeft veel power. Dit is kortom écht het summum.”

Ooit heeft Aan ’t Goor beroepsmatig ook al Volvo gereden. “En toen ik de testrit deed, had ik het gevoel of ik die comfortabele ouwe jas van vroeger weer aandeed. Met de toevoeging dat de truck motorisch gezien enorm verfijnd is. Je hoort hem bijna niet en je voelt qua schakelen praktisch niets. Tijdens de testrit fluisterden de rijbegeleider en ik tegen elkaar. We konden elkaar perfect verstaan.” Aan ’t Goor is in dienst van een vervoerder die onder andere gesneden groente naar diverse distributiecentra transporteert. “Als ik eigen baas was, dan wist ik het wel. Dan zou ik zeker Volvo gaan rijden.”

‘Proefrit was genieten geblazen’

Henk Hiddink was zeer benieuwd naar de nieuwe FH I-Shift Dual Clutch, maar is uiteindelijk in de 750pk beland. “Mijn eigen schuld, ik was iets te laat.” Toch was de proefrit van zo’n 40 minuten ook volgens Hiddink genieten geblazen. “Wat me enorm bevalt aan deze nieuwe Volvo is het zicht. Zowel voor, als links en rechts heb je zeer veel ruimte om te kijken.” En dat is belangrijk, vindt Hiddink. Hij werkt voor een veevoerfirma. “Als we dan soms op iets te krappe boerenerfjes moeten draaien en keren, dan is zicht erg belangrijk. Extra positief aspect daarbij is dat de Volvo ook nog eens zeer goed manoeuvreert.”

Of hij z’n werkgever over zou willen halen om Volvo-trucks aan te schaffen? “Ach”, meldt Hiddink lachend, “daar ben ik dagelijks mee bezig. Maar ja, alle chauffeurs rijden hier op een ander merk. Ik snap natuurlijk dat mijn werkgever geen uitzonderingen gaat maken. Maar in de transportwereld weet iedere chauffeur diep van binnen wel: veel beter dan de I-Shift is er momenteel eigenlijk niet.”

‘Wat een vermogen’

Jelmer Stoker vond het event een ‘prachtige kans’ om eens in een truck met veel vermogen te rijden. “Ik heb ooit wel in een FH16 520 gereden, maar die 750 is daar totaal niet mee te vergelijken. Om over mijn eigen truck van een ander merk nog maar te zwijgen. Die volgeladen 750 was nog veel sneller dan mijn eigen geloste truck.” Maar er is meer dan alleen maar power, vindt Stoker. “Mijn vorige truck was een Volvo FH12. Ik ben zelf best lang. Eerlijk gezegd vond ik toen dat de ruimte in de cabine wat krap was. Dat gevoel heb je in die riante 750 absoluut niet meer.”
De testrit was kortom een ‘super ervaring’ meldt Stoker die als chauffeur in het dagelijks leven onder andere de distributie verzorgt voor supermarkten in Noord-Nederland.

‘Dynamic Steering is fantastisch’

Willem en Christian Kok deden ook mee aan deze rijdag. Vader en zoon rijden allebei een ander merk truck voor een ander bedrijf. Daar waar Christian in dienst is van een voedingsmiddelenleverancier is vader Willem chauffeur bij een bedrijf dat mestdistributie verzorgt. Christian rijdt al zo’n 6 jaar in een truck met een vermogen van 410pk. “Dat lijkt al aardig wat, maar toch ging er een wereld voor me open, toen ik in de Volvo’s stapte. Doordat er een deelnemer was uitgevallen, konden we in beide modellen rijden. Joh, ik zou mijn truck zo inruilen voor een Volvo. Vooral die Dynamic Steering is fantastisch.”


Ook zijn vader Willem is zeer enthousiast over de testdag. “Het rijdt heel erg ontspannen. Je hoeft alleen maar te sturen. Ik vond het een prachtervaring om in zulke geavanceerde vrachtwagens te rijden.” Ben je net als chauffeur aan het werk, dan zou je volgens Willem Kok wellicht afgeschrikt kunnen worden door alle vreemde knopjes op het dashboard. “Maar als je daar eenmaal aan gewend bent, dan wil je volgens mij niet meer terug.”

Bekijk het filmpje van de chauffeurservaringen op onze FH16 750 en I-Shift Dual Clutch rijdagen

Nieuws

Honderd elektrische trucks voor DFDS

Logistieke onderneming DFDS breidt zijn vloot elektrische Volvo-trucks verder uit.

Lees meer

Hoe krijgt u in 2024 subsidie voor een elektrische truck?

Gaat u een elektrische truck kopen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie.

Lees meer

Zilveren jubileum voor Harbers Trucks

Harbers Trucks viert een indrukwekkende mijlpaal: 25 jaar toewijding als Volvo Trucks dealer… Lees meer