2000e elektrische Renault-truck rolt van de band
Renault Trucks bereikte deze week een bijzondere mijlpaal: de 2000e elektrische truck is… Lees meer
Veiligheidssystemen verkleinen de kans op ongevallen door menselijke fouten. In de General Safety Regulation van de Europese Unie staat welke geavanceerde veiligheidsvoorzieningen verplicht zijn voor nieuwe voertuigen die op de Europese markt worden verkocht. De GSR vormt een belangrijke stap richting de ambitie van de EU om het aantal verkeersdoden in 2050 tot nul te reduceren.
Remt de chauffeur snel of krachtig af? Een knipperend remlicht (of daarmee vergelijkbaar) waarschuwt andere weggebruikers achter de truck.
Hoe goed ziet u mensen achter het voertuig als u achteruit rijdt? Met achteruitrijdetectie, zoals een camera of sensoren, weet de chauffeur dat zich objecten en mensen achter de truck bevinden.
Lekke of te zachte banden kunnen tot ernstige ongelukken leiden.
Een bandenspanningscontrolesysteem houdt de spanning in elke band bij en waarschuwt bij lage luchtdruk, lekkage of hoge temperatuur.
Te hard rijden is de oorzaak van vele ongelukken. Daarom worden trucks uitgerust met intelligente snelheidsondersteuning. Dit is een systeem dat de snelheid in de gaten houdt en de chauffeur waarschuwt als er te hard wordt gereden.
De dode hoek is een van de grootste gevaren. Dodehoekwaarschuwing is een systeem dat de chauffeur waarschuwt voor kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, die zich naast de truck bevinden of vóór de truck oversteken.
Soms zie je als chauffeur niet goed wie of wat er voor het voertuig staat als je wilt wegrijden. Daarom worden trucks voorzien van een systeem dat de chauffeur waarschuwt voor kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig als je wilt wegrijden of langzaam rijdt.
Rijden onder invloed van alcohol vergroot de kans op ongelukken aanzienlijk. Nieuwe trucks zijn voorbereid voor de installatie van een alcoholslot.
Vermoeid achter het stuur zitten is een van de grootste veiligheidsrisico’s in het verkeer. Daarom zijn trucks uitgerust met een veiligheidssysteem om de alertheid van de chauffeur te beoordelen. Dit systeem controleert bijvoorbeeld hoe lang de chauffeur al rijdt en waarschuwt wanneer een pauze nodig is.
Deze acht veiligheidsfuncties zijn sinds 1 juli 2024 verplicht in nieuwe trucks. De komende jaren worden er meer nieuwe veiligheidssystem verplicht. Vanaf 2026 is bijvoorbeeld geavanceerde afleidingswaarschuwing een must. Dit systeem is in staat om te herkennen of een chauffeur op tijd ingrijpt als dat nodig is en waarschuwt indien nodig. Later worden er ook specifieke eisen van kracht om het directe zicht te verbeteren en dode hoeken weg te nemen. Verder worden de trucks in de toekomst uitgerust met een gegevensrecorder voor incidenten (een ‘black box’).
Renault Trucks bereikte deze week een bijzondere mijlpaal: de 2000e elektrische truck is… Lees meer
Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model… Lees meer
De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer