volvo-fl-electric-circulus-berkel-detail

Circulus over de Volvo FL Electric: ‘De truck overtreft onze verwachtingen’

‘Laad maar in. Ik ben opgeladen’. Dat staat in grote letters op de laadbak van de Volvo FL Electric van Circulus, dat voor negen gemeenten het afval- en grondstoffenbeheer verzorgt. Circulus rijdt sinds anderhalf jaar met deze elektrische 4x2-bakwagen, die is geleverd door Harbers Trucks. Hoe bevalt de truck? Fleetmanager Oscar Faber van Circulus beantwoordt deze vraag aan de hand van 5 punten.
Nieuws | 01-11-2022

1. Enthousiasme onder chauffeurs

Acceptatie onder chauffeurs is heel belangrijk bij de stap naar elektrisch. “De Volvo FL Electric was onze eerste elektrische truck en vooraf merkten we bij chauffeurs enige terughoudendheid. In de praktijk bleek echter dat het helemaal niet moeilijk is om van een dieseltruck over te stappen op een elektrische truck, mede dankzij een goede instructie van Volvo. De terughoudendheid was dan ook snel verdwenen toen ze eenmaal met de truck reden. Chauffeurs zijn zeer te spreken over de rijkarakteristiek. De truck trekt zeer soepel op en rijdt heerlijk rustig. Sommige chauffeurs zeiden: ‘Als ik had geweten dat een elektrische truck zo prettig rijdt, had ik er wel eerder mee willen rijden’. Dat zegt alles. De truck overtreft onze verwachtingen en chauffeurs zijn buitengewoon tevreden.”

Circulus Berkel -17

2. Actieradius

Circulus laat de truck vooral in Apeldoorn rijden. “De truck wordt ingezet voor het leveren van nieuwe containers en het vervangen van kapotte containers bij particulieren en de levering van containers bij evenementen. Het grootste deel van de werkzaamheden betreft het plaatsen en ophalen van rolcontainers bij retourettes. Dat zijn inzamelpunten voor klein huishoudelijk afval. Wij rijden per dag maximaal 140 kilometer en de actieradius van de Volvo FL Electric is daarvoor ruim voldoende.”

volvo-fl-electric-circulus-berkel-detail
volvo-fl-electric-circulus-berkel-woonwijk

3. Opladen

De Volvo FL Electric van Circulus heeft vier lithium-ion accupakketten van 50 kW elk. “Bij de configuratie hebben we gekeken naar een balans tussen de inzet en de benodigde accucapaciteit. De Volvo FL Electric is ook leverbaar met zes accupacks, maar maximale accucapaciteit is voor ons geen doel op zich. Uiteindelijk sleep je dat allemaal mee. We hebben op ons eigen terrein laadfaciliteiten. Aan het eind van de werkdag gaat de truck aan de AC-laadpaal en dan is de truck in 8 uur volledig opgeladen. Daarnaast hebben we laadpalen voor snelladen. Als het nodig is, kan de truck in de middagpauze van de chauffeur aan de snellader. Dan wordt er in een half uur zo’n 40 kilometer aan actieradius bijgeladen. We beschikken dus over alle faciliteiten zodat een truck zonder noemenswaardige onderbreking een volledige werkdag kan draaien.”

4. Welkom in emissievrije zones

Met de keuze voor elektrisch bereidt Circulus zich voor op de toekomst. Circulus stapt de komende jaren over naar zero-emissie dienstverlening. Dat past binnen de duurzaamheidsambities van het bedrijf. Ook is Circulus daarmee voorbereid op nieuwe ontwikkelingen. Zo gaan diverse steden waar Circulus actief is over enkele jaren vervuilende voertuigen weren. Apeldoorn en Deventer stellen in 2025 emissievrije zones in hun binnensteden in en ook Zutphen heeft daarvoor plannen. In die zones zijn dieselvoertuigen niet welkom. Faber: “Omdat voertuigen bij ons 8 tot 12 jaar meegaan, moeten we op tijd voorsorteren. In 2030 willen we dat ruim 80% van onze vloot elektrisch aangedreven is. Ons wagenpark bestaat nu uit 186 voertuigen, waarvan er 41 elektrisch zijn. Het grootste gedeelte daarvan betreft kleine voertuigen, zoals personenauto’s en bestelwagens. Vanaf nu is ook elke truck die we kopen in principe elektrisch. Bij het realiseren van onze ambities zijn we echter ook afhankelijk van externe factoren. Denk bijvoorbeeld aan infrastructuur: ook de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk moet meegroeien om het opladen van elektrische voertuigen op grote schaal mogelijk te maken.”

5. Onderhoud

Service en onderhoud laat Circulus uitvoeren bij Harbers Trucks Apeldoorn, waar alle faciliteiten aanwezig zijn om elektrische trucks te servicen. “Voor de Volvo FL Electric hebben we een fullservice onderhoudscontract”, zegt Faber. “We werken al lang samen met Harbers Trucks en hebben een hele goede relatie. Als er wat is bellen we en kunnen we er terecht. Harbers Trucks pakt dat heel goed op. In het begin hadden we wat issues met opladen, maar mede met hulp van Harbers is dat snel opgelost.”
 

Bekijk hier de Volvo FL Electric


Nieuws

Maximale score voor Volvo Trucks in veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor… Lees meer

De General Safety Regulation (GSR): wat is het en wat betekent het voor u?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen die in de Europese Unie worden verkocht,… Lees meer

Welke veiligheidssystemen zijn verplicht in trucks?

Sinds juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de Europese Unie worden verkocht, voldoen… Lees meer