De training bestaat uit twee delen. In het eerste deel rijdt de chauffeur een rondje, gewoon zoals hij of zij normaal rijdt. Daarna bespreken we samen de rit en geef ik tips. Wat gaat goed? Wat kan beter? Daarna rijden we het exact zelfde rondje nog een keer, waarin de chauffeur de tips toepast. We meten het verbruik van beide ritten en na afloop vergelijken we de scores. Het resultaat is vaak verrassend: in de tweede rit is de chauffeur meestal niet alleen zuiniger, maar ook sneller.
Elke chauffeur is anders, maar kleine aanpassingen maken vaak een groot verschil. Deze tips geef ik vaak aan chauffeurs:
Kijk ver vooruit en laat op tijd het gas los. Minder remmen = minder energieverlies. Niets zo inefficiënt als het stoppen en weer optrekken van een truck, zowel qua brandstofverbruik als tijd.
Zie je een groen licht in de verte? Laat dan alvast het gas los want tegen de tijd dat jij bij het kruispunt komt is de kans groot dat het stoplicht rood is. Als je goed timed, kun je vaak doorrollen zonder te hoeven stoppen. Dat bespaart brandstof én tijd.
Houd afstand en probeer de truck aan het rollen te houden. Zo voorkom je onnodig stoppen en optrekken, wat veel brandstof kost.
Negen van de tien chauffeurs leren tijdens de training wel iets nieuws. Met een rekentool kan ik direct laten zien wat dat aan besparing oplevert. Laatst had ik een voorbeeld waarbij tot wel 21.000 euro besparing op jaarbasis mogelijk was. Dat is een uitschieter, maar gemiddeld genomen is een besparing van 3.000 euro tot 5.000 euro per truck per jaar haalbaar. Tel maar uit wat dat oplevert als je een vloot met honderd trucks hebt. Dat is serieus geld. Maar het gaat niet alleen om geld. Chauffeurs die rustiger en bewuster rijden, zitten meer ontspannen achter het stuur. Ze maken minder schade en hebben meer plezier in hun werk.
De training is geschikt voor álle chauffeurs: of je nu al jaren rijdt met je vrachtwagen of net een nieuwe truck hebt. Vooral bij nieuwe trucks adviseer ik om eerst een maand ervaring op te doen en daarna de training te volgen. Dan kan ik gericht ingaan op de eerste ervaringen en vragen. Om het maximale rendement uit de training te halen, doe je die met een combinatie waarmee je ook in de praktijk rijdt. Dus niet met een losse trekker, maar met een volledig beladen oplegger.